Vis enkelt innlegg
Gammel 21-11-09, 11:52   #15
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Masse spørsmål angående hjernen, fett, mettet etc. Tusen takk!

Opprinnelig lagt inn av Chopin, her.

Så kroppen... får ikke glukose av fettet jeg har rundt kroppen min?
Edit... eller... er det hvis du er tynn ja? Den ikke får det? Og de tynne må ha i seg nok proteiner?

Kroppen danner glukose av bl.a proteiner, så det er viktig å få i deg nok av det, gjennom kjøtt i hovedsak, men det er også proteiner i meieriprodukter dersom du tåler det.
Dersom du er i ketose vil kroppen din danne fett om til ketoner, som i utgangspunktet er et sekundært brennstoff (kroppen brenner først, dersom tilgjengelig, alkohol, deretter karbohydrater).
Så: Uten tilførsel av særlige mengder sukker/stivelse, vil kroppen din preferert bruke ketoner som brennstoff, ergo du har en ren fettforbrenning i gang.
Hjernen trenger omlag 50-100 gram glukose om dagen, dette får den via karbohydrater fra grønnsaker og ellers produserer den som sagt resten selv av proteiner, der det trenges.
Veldig enkelt forklart.

Det spiller ingen rolle om du er tynn eller tykk, proteiner må man ha! Det regulerer seg gjerne selv, men man regner med for normalt aktive mennesker at 1 - 1,5 gr pr kg kroppsvekt er bra, i tillegg bør man få i seg fett fra gode kilder, av flere grunner, de fleste essensielle vitaminer er fettløselige bl.a. Og de karbohydratene du får i deg bør primært komme fra langsomme kilder, som grønnsaker som vokser over jorden.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat