Leter etter div artikler på vg, kommer over mye rart, lurer virkelig på hvem Christian A. Drevon er? Disse rådene henger jo ikke på grep
Karbohydrater
Innsendt av: antioksydantet, 02/05 - 2006 kl. 13:36

Har et arvelig høyt kolestrol. Er det slik å forstå jeg må holde meg unna karbohydrater? Spiser frukt og grønt daglig, om det ikke blir 5 om dagen. All uenighet om hva som er værst av karbo eller fett gjør meg helt forvirret. Har du gode råd å gi meg?"
Hei, De praktiske rådene er at du bør holde normal vekt, ikke røyke, drive regelmessig fysisk aktivitet og spise et blandet kosthold med lite hardt fett som finnes mest i fete kjøtt- og melkeprodukter (medisterkaker, kjøttkaker, kjøttpudding, pølser, mye fårekjøtt og helmelk, lettmelk, vanlige oster, iskrem, følte, vanlig yoghurt, sjokolade og mange typer kaker). Dessuten bør du drikke filterkaffe eller pulverkaffe, men ikke kokekaffe, presskanne kaffe eller espresso pga en spesiell type kaffefett som øker kolesterolnivået i blodet. I tillegg bør du spise grønnsaker, grove kornprodukter og fisk av alle slag, og i alt du foretar deg passe på at du spiser så lite at kroppsvekten din er på et mest mulig normalt nivå. Lav karbo kost i betydniungen lite stivelsesholdige matvarer har ikke noe for seg. Lykke til! Hilsen Christian A. Drevon
Sunn kost i forhold til hjerte- og karsykdommer er det ....
Innsendt av: Skrulla, 02/05 - 2006 kl. 10:57

Hei! Jeg prøver å spise sunt.. og prøver å motivere mine to barn til det samme. Min datter har nå fått vite at hun har/er insulinresistens og at hun mulignes har en hormonsykdom, som medfører fare for å utvikle bl.a hjerte- og karsykdommer hvis hun ikke endrer kostholdet og får ned vekta. Hva kan hun gjøre for å forebygge disse problemene, kan hun spise "vanlig sunn kost", slik dere anbefaler i Vektklubben, eller må hun tenke "lavkarbo kost"? Det er litt av en jungel å bevege seg i....ikke lett å vite!Vi tar omega 3 selolje, beskytter det hjertet like godt som omega 3 fiskeolje? Mvh en mor"
Hei, Uten at jeg har detaljer om alder og tilstand må svaret bli generelt. Først vedrørende insulinresitens hos barn. Det skyldes i de aller fleste tilfeller høy kroppsvekt, og derfor er det helt avgjørende at kroppsvekten kan reduseres. Hos barn er det viktig å kutte ut alt godteri, potetgull, kaker og brus. I tillegg må dagene legges til rette for økt fysisk aktivitet. Så til hjertesunt kosthold som angår både din datter og alle andre som vil forebygge hjerte- og karsykdommer. Jeg skjønner at de kostråd som fremkommer i mediene kan virke forvirrende, men Statens Ernæringsråd har gitt slike råd i mange 10-år og de er fortsatt de samme: Spis lite fete kjøtt- og melkeprodukter. Rent kjøtt og skummet melk er greitt. Spar på søte saker og bruk mer av grønnsaker, alle slags typer fisk, grove kornprodukter og frukt. Pasta og poteter kan også brukes med god samvittighet. Spis passe mye slik at vekten er normal. Kaffedrikkere bør holde seg til filterkaffe eller pulverkaffe, og ikke bruke kokekaffe, espresso eller presskannekaffe pga kaffefett som er meget sterkt kolesterol økende. Dette er de viktigste rådene. Generell lavkarbo kost har intet for seg i denne sammenhengen, men det er viktig å spare på sukkeret for alle og spesielt for personer med dårlig insulinfølsomhet. Lykke til! Hilsen Christian A. Drevon
Lavkarbo istedet?
Innsendt av: Morten Hallangen, 26/10 - 2009 kl. 07:57

Er det en tanke å råde unge mennesker til å spise lavkarbo med mye fett istedet for et kosthold som beviselig gir dem for mye karbo og transfett?"
Hei, Det er ikke noe bra forslag å spise lavkarbo kost for unge eller voksne. Du får mer transfett i deg ved lavkarbo kost enn ved rikelig med stivelsesholdige matvarer som overveiende kommer fra de mest ressursvennlige matvarene fra planter. Både helse og natur vil tjene på at vi spiser mye planteføde og begrenser inntaket av kjøtt- og melkeprodukter. Hilsen Christian A. Drevon
Hvor nødvendig er det med smør?
Innsendt av: Mamma som lurer, 26/10 - 2009 kl. 07:08

Hei :-) Har to jenter på 11 og 14 som ikke ønsker å ha smør på brødskiva. Hvor viktig er dette? Har ellers ett sunt, normalt kosthold. "
Hei, Smør bør hverken barn eller voksne spise på brødskiven. Myke plantemargariner er klart å foretrekke, men man trenger slett ikke fett på brødskivene. Pass på et sunt kosthold forøvrig, og det er glimrende! Hilsen Christian A. Drevon Mettet fett
Innsendt av: Osvar, 02/05 - 2006 kl. 14:32

Hvorfor er du så mot mettet fett, etter hva jeg har skjønt så er det brensel for hjertet? "
Hei, Alle slags typer fett kan brukes som brenstoff for hjertet, men det mettede fettet øker konsentrasjonen av kolesterol i blodet slik at sjansen for å få hjerteinfarkt øker sterkt. Hilsen Christian A. Drevon