|
Sv: Veiing av skolebarn
Når det gjelder de barna som blir feite av å sitte foran PC og spise potetgull og drikke cola, der mener jeg helt ærlig at foreldrene må komme på banen. Barna våre er tross alt vårt ansvar til de er 18 år, og vi har en plikt til å hjelpe ungene våre. Og jeg mener at vi kan sette fotene ned, og nekte de dette. Vet at noen er helt imot ordet straff, men her i huset gjennomføres straff. og så langt så har jeg fortsatt et godt forhold til alle mine 3 tenåringer. Jeg holder stramme tøyler fra begynnelsen av, og slakker ut etterhvert som jeg ser at ting funker og går bra. Sitter min yngste for lenge foran dataen, så slår jeg bestemt av. Gjør hun ikke som hun får beskjed om, så straffes det med null data neste dag. og det funker. Jeg slår ikke, det er ikke slik straff jeg mener. Har et vennepar som forlangte at gutten skulle ut å trimme, for å få lov å sitte foran dataen om kvelden. Mor og far tok gutten med ut på trimtur, først gå, så ble det litt fjellturer, så sykling, klatring osv. Dem prøvde forskjellige aktiviteter, og lønn for strevet var data. Gevinsten fungerte utmerket, gutten ble interessert i andre aktiviteter, tid foran data og tv gikk ned, vekta på gutten gikk ned, humøret steg. Så, selvsagt gikk det litt tid, men for en gevinst både dem og gutten fikk ut av det. Far omprioriterte sin egen trening til å passe inn med sønnens, og lot hans behov komme først over en periode.
Noe annet er det med de som har en sykdom som forårsaker fedme. Her MÅ jo helsepersonell inn på banen, men om dem gjør riktig eller galt, det var det da. Du kan nå bare se innpå her, hvor mange forkjellige slankekurer som finnes. Forteller jeg til legen min at jeg går på ketolyse, så syns jeg at jeg ser pekefingeren komme opp, kjapt. Likeså, de som holder på med grete Rhode, der du kun skal spise lettprodukter, mye grønnsaker og litt frukt. Hva som er riktig for et overvektig barn er vanskelig å si, men det viktigste er nå å få foreldra på banen og finne ut om dem spiser sunt, om dem trimmer osv
Du ville sikkert, innerst inni, ha hjelp du også?

|