|
Sv: Bytte diett?
http://www.southbeach-diet-plan.com/shoppinglist_p2.htm
Jeg skippet fase1 siden jeg hadde vært i ketose i en del uker og følge jeg var avvent sukkeret. Jeg synes denne listen er veldig bra og oppsummerer fint hvordan man setter sammen måltidene. Listen for fase1 finner du her: http://www.southbeach-diet-plan.com/shoppinglist_p1.htm. Du kan på fase 2 spise alt som står på fase 1, men setter sammen måltidene som beskrevet på fase2.
Jeg er ikke alltid like flink... jeg burde spist mer grønt, men der bærer jeg preg av å aldri være hjemme. Jeg prøver alltid å ha stangselleri og brokkoli kuttet opp og i ziplock-poser i sekken og gnafser litt her og der - men i helgen har jeg vært tom og ikke orket gå på butikken.
Jeg spiser som regel noe egg-aktig til frokost. Idag hadde jeg to egg rørt sammen med en skvett melk og kalkunbacon i biter oppi. Som regel lager jeg en stor bolle eggerøre i helgen og har masse grønnsaker oppi - løk, paprika, sopp, brokkoli, selleri og squash har jeg brukt i det siste. Den bruker jeg som frokost utover i uken. Greit å ta med seg siden frokost aldri spises før ti, først da jeg er sulten.
Lunch er som regel en av tre ting - enten to lavkarbo tortillas (lett tilgjengelig i USA og enkel erstatning for brød) med kyllingbryst og mager kremost (når du har trappet opp i nok uker kan du sikkert bruke grovbrød om kroppen din fikser det), salat med masse forskjellig eller fullkornswrap med salat og kylling. Kylling er visst et stikkord hos meg Jeg putter gjerne kikerter i salaten og wrapen, forresten.
Middag kan være så mangt. Jeg har spist mye kylling (om jeg liker kylling? ja...), svin eller magert storfekjøtt med blomkålris og diverse grønnsaker. Bønner og kikerter spiser jeg også mye av. Jeg laget en kjempegryte med rødvinsratatouille som jeg bruker som tilbehør til alt om dagen. Ellers har jeg spist fullkornspasta 2-3 ganger, men er ikke helt klar for det enda - jeg blir oppblåst i magen. Jeg spiser mye suppe av ymse slag, den kjøper jeg ferdig og da unngår jeg fløte, potet og mais. Gulrotbiter spiser jeg, er jo ikke så mye gulrot man får i seg likevel. Dessuten har San Francisco Soup Company L for low-cal og C for low-carb i menyen deres, så det er lett å finne ut av det. Chiligryte er også en favoritt.
Mellommåltid er gjerne en yogurt - yoplait dobbel 0% er bra.
Hmm, det ble litt rotete. Kan jo oppsummere gårsdagen:
F: Fullkornsrundstykke med eggehvite, kalkunbacon og mager ost
MM: Eple
L: Linsesuppe med en liten bit fullkornsbrød
MM: Fettfri stor kaffe latte
M: Svinekjøtt med daal (indisk linsegryte)
Idag blir det noe sånt som:
F: 2 egg med kalkunbacon
MM: Yogurt, 1 beger blandet frukt
L: Wrap
...og så får jeg se hvor sulten jeg er resten av dagen, wrap'en metter LENGE!
Det viktigste tror jeg er å trappe opp på karbene sakte. Jeg har nettopp begynt med frukt og går ikke over to servings med fullkornsprodukter om dagen. Lavkarbotortillasene mine har både færre karber og færre kalorier enn vanlige tortillas, så så lenge jeg har dem er jeg happy. Jeg gruer meg til jeg blir matlei av dem...
Send meg gjerne PM om du lurer på noe Elin!
Åja, og så kan jeg jo legge til at en del av dietten er minimum 20 min aktiv gange annenhver dag - men jeg har skjønt du har hunder og at det er i boks 
|