|
Sv: Sannsynligvis insulinresistent. Få Metformin uten å teste?
Ja, får vente på svarene fra prøvene jeg tok rett før jeg begynte før jeg bestemmer meg.
Målte langtidsblodsukker for fire år siden og da var det høyt, men ikke farlig høyt.
Ikke ment som en quick fix, nei. Men litt kjappere i alle fall? Jeg er jo ganske så sikker på at jeg har insulinresistens. 4 uker med 20-25 g karbo og 30-60 min trening (foran wii'en ) nesten hver dag og vekta og målene står stille... Jeg har ca 50 kg overvekt.
Sitat:
Bivirkninger
Metformin stimulerer ikke insulinproduksjonen og forårsaker derfor ikke hypoklykemi (for lavt blodsukker/føling). Metformin kan gi bivirkninger som kvalme, brekninger, diaré og luft i tarmene. Metformin kan også gi vektreduksjon. For å få unngå bivirkningene bør man starte med en liten dose og øke etter hvert - ofte forsvinner bivirkningene etter noen uker. En annen mulig bivirkning er metallsmak i munnen.
I sjeldne tilfeller kan pasienten få et for lavt nivå av vitamin B12. Det anbefales derfor å sjekke dette en gang i året.
Har sett verre bivirkninger, og uansett virker den litt. I mine øyne er det absolutt verdt ett forsøk i alle fall. I motsetning til Xenical (fettblokker) som en lege ga meg for fire år siden...