|
Sv: Lite karbohydrater og mer fett for barn?
Opprinnelig lagt inn av jvb, her.
Jeg har ikke barn, så jeg aner virkelig ikke noe om de harde realitetene her må jeg jo bare si.
Men,
hadde en (igjen) stor krangel med kjæresten angående dette. Hennes utsagn var at barn skal ha masse frukt, ris/poteter og lavfettprodukter og bakeverk. Lettmelk og margarin var en selvfølge.
Jeg er jo litt skeptisk til dette, og i prinsippet så tenker jeg at fett (og kolesterol) er spesielt viktig i en kropp og hjerne som vokser. Det falt ikke i god jord kan man si.
Som sagt har jeg ingen erfaring med dette, men er det noen av dere som har? Jeg tenker ikke at barna skal på ketolysekuren, men på å unngå unødvendige matvarer som f.eks. poteter og ris og at det er nok av sunt animalsk fett. Og det er ikke fordi jeg er redde for at barna skal bli tjukke, men ting som AD(H)D og sykdommer.
Kjæresten min (ihuga GR fan, men det skjønte dere kanskje) mener at det er umulig å få til, siden de uansett kommer til å spise ting som ikke er "sunne" andre plasser (barnehage/skole/venner etc), men jeg heller mot at kanskje de ikke går helt amok hvis de får velge selv om de vet hva de blir mette av, og at det ikke egentlig er så farlig om de av og til spiser noen ting de ikke egentlig trenger når de er ute.
Hva gjør man egentlig med barnas kosthold i praksis?
Spør din hulde viv om hun vet hva morsmelk inneholder 
Hint: mettet fett. Selvfølgelig mye annet også, men ikke margarin, lettprodukter, pasta og ris 
|