|
Sv: Lite karbohydrater og mer fett for barn?
Tja, kolesterol er viktig, mettet fett er viktig, proteiner er viktig for å bygge en kropp. karbo er rett og slett ikke viktig for et barn, bare barnet får nok næring da. Naturlig fett er en forutsetning for god utvikling av hjernen.
margarin og flerumettet fett har aldri vært naturlig mat for mennesker intill ganske nylig. Rett og slett for at man ikke fikk tak i det. Fettet i tropene er jo mettet pga varmen og barn ble friske og fine der også.
Mettet fett er viktig for hjernen, omega 3 også.
Så fryktelig mange barn jeg ser med mage og håndtak og saft og brus og lettprodukter, så nekter jeg at det er fettet sin skyld.
Gi dem skikkelig naturlig og hel mat slik at de blir mette og opplagte og aktive og interesserte i annet enn brus og godterier.
jeg bruker frukt som godterier, eller sjokolade og aldri brus, og da har vi spist skikkelig først. Det går så fint og de er glade og koser seg med mat de også.
WHO har akkurat kommet med en rapport som ikke gir nevneverdig støtte for at fett har noen sammenheng med hjerte og karsykdommer. velkommen etter.
|