|
Sv: Fungerer ikke Grete Roede?
Opprinnelig lagt inn av Fitnessbloggen, her.
For spesielt interesserte kan jeg anbefale følgende litteratur:
Supert - jeg kjeder meg 
Foster GD, et al. A randomized trial of a low-carbohydrate diet for obesity N Engl J Med 2003
http://nejm.highwire.org/cgi/content/full/348/21/2082
'Conclusions The low-carbohydrate diet produced a greater weight loss (absolute difference, approximately 4 percent) than did the conventional diet for the first six months, but the differences were not significant at one year. The low-carbohydrate diet was associated with a greater improvement in some risk factors for coronary heart disease. Adherence was poor and attrition was high in both groups. Longer and larger studies are required to determine the long-term safety and efficacy of low-carbohydrate, high-protein, high-fat diets.'
-Jaha? Mindre sjans for hjerte og karsykdommer, ellers ca samme resultat på vekt.
'...Therefore, it is likely that the macronutrient composition of the diet contributed to the improvement in the HDL cholesterol–triglyceride axis. High-carbohydrate, low-fat diets decrease HDL cholesterol concentrations and increase serum triglyceride concentrations,34,35,36,37 whereas low-carbohydrate, high-fat diets decrease triglyceride concentrations16,27,37 and increase HDL cholesterol concentrations.15 Moreover, replacing dietary polyunsaturated or monounsaturated fat with carbohydrate is associated with an increased risk of coronary heart disease, as predicted by changes in triglyceride and HDL cholesterol concentrations.38'
-Bedre verdier på triglyserider og HDL. Likt på LDL. Mindre sjans for hjerte og karsykdommer igjen. 2-0 til lavkarbo sålangt? De nevner også at forbedringer på disse verdiene er ca de samme de ville forventet med medisinering. (Spis deg frisk, altså!)
Manninen AH. Is a calory really a calorie? Metabolic advantage of low carbohydrate diets. J Int Soc Sports nutr. 2004
Denne trenger jeg linken til, fant ikke en gratis versjon i farten, og betaler jeg IKKE for det her 
Stern L, et al. The effects of low-carbohydrate versus convential weight loss diets in severly obese adults: one-year follow-up of a randomized trial. Ann intern Med. 2004
http://www.annals.org/content/140/10...y-for-patients
'Differences between groups were not significant (−1.9 kg [95% CI, −4.9 to 1.0 kg]; P = 0.20). For persons on the low-carbohydrate diet, triglyceride levels decreased more (P = 0.044) and high-density lipoprotein cholesterol levels decreased less (P = 0.025). As seen in the small group of persons with diabetes (n = 54) and after adjustment for covariates, hemoglobin A1c levels improved more for persons on the low-carbohydrate diet. These more favorable metabolic responses to a low-carbohydrate diet remained significant after adjustment for weight loss differences. Changes in other lipids or insulin sensitivity did not differ between groups'
-Mmm det var jo en bombe. 3-0 ?
Dansiger ML, et al. Comparison of the Atkins, Ornish, Weight watchers and Zone diets for weight loss and heart disease risk reduction: a randomized trial. JAMA 2005
http://jama.ama-assn.org/cgi/content/full/293/1/43
Denne var mindre interessant. Foruten at de innser de har for lite data til å konkludere med at noe er bedre enn noe annet (som heller ikke var meningen å vurdere), så viser tabellen at de som spiste vegetar gikk ned mest (7.3kg mot 4.1kg på Atkins) etter ett år. Mens livvidden var redusert med 5.5 cm for vegetar, og 4.5 på Atkins? Mer kuleform på vegetarianerne altså, selv om de trente ca like mye 
Jeg er grei og sier 0-0 på denne, med totalscore 3-0 til lavkarbo.
Minner om at på alle disse undersøkelsene måtte de som skulle følge lavkalori begrense inntaket til ca 75-80% av BMR, mens Atkins-gruppen kunne spise så mye de ville. Ingen av personene ble fulgt opp med kostholdsråd, men fikk med seg trykt materiale for egenstudier. (Usikker på om de fikk noe i den siste linken over) Frafallet var stort i alle gruppene, og der de som var med bedømte sin egen evne til å følge kuren var det lavt. (På det meste en median på rundt 6 av 10, selvrapportert)
Så jeg ser ikke helt poenget ditt. Det er da ganske tydelig at en kalori ikke er en kalori? Iallefall om vi skal tro at kroppen er i bedre balanse basert på ideen om at lavere risiko for hjerte og karsykdommer betyr at man er jevnt over friskere.
Derimot er vi enige om (og det er vel ikke noen bombe) at man må FØLGE dietten for at det skal ha noen effekt. Å spise seg mett, som jeg kan skrive under på at man blir på lavkarbo, gjør flere mennesker istand til å klare dette - siden de slipper jo-jo blodsukker og småspising.
Vil du poste sitatene mine på bloggen din selv, eller skal jeg gjøre det?