|
Sv: Fungerer ikke Grete Roede?
Opprinnelig lagt inn av Fitnessbloggen, her.
Photobscura
Som jeg også uttrykte i mitt første innlegg er det flott å dele erfaringer med andre - men det finnes ikke belegg for å anbefale lavkarbo til alle. Et typisk "lavkarbo"-argument er å henvise til eskimoene. Ja - eskimoene hadde en utrolig helseprofil, dvs noen av dem, for på langt nær alle - men det mest interessante med eskimoene med sunn helseprofil var at mennesker som prøvde å tillegne seg samme levesett nødvendigvis ikke oppnådde de samme fordelene. Dette illustrerer et utrolig viktig poeng - det som kanskje er svaret til deg, trenger ikke være svaret til naboen din.
Det står du fritt til å mene. Men jeg vil fortsatt understreke at dette er et lavkarbo-forum. Da vil jo nødvendigvis de som ønsker å leve etter eller lære mer om de prinsippene trekke hit. Ikke alle som melder seg inn her finner denne livsstilen egnet for seg, og de forsvinner også fra forumet igjen.
Jeg tror folk fint klarer å selv velge hvilken informasjon som er relevant eller riktig for dem. Og å lovprise effekten av et lavkarbokosthold, som for mange er løsningen på noe som de kanskje var nær på å gi opp, det blir jo riktig adressert her, ettersom dette også er forumet for det.
Med det sagt så er det så klart sunt med en diskusjon! Vi sitter jo ikke med den hele og fulle sannheten vi heller. Men jeg kan jo bare snakke for meg selv, og heldigvis gjør jeg det på rett plass. Og ikke minst har jeg også anledning til å fortsatt tilegne meg ny kunnskap og være ydmyk til at ikke alt jeg har lest og lært så langt er det absolutte og riktige.
Jeg ville jo ikke heller tatt meg bryet med å gå inn på et lavkaloriforum og prøvd å lovprise mettet fett. Jeg tror på at folk må få lov til å tilegne seg kunnskap på sine egne premisser, og ikke få det tredd ned over hodet av selvutnevnte eksperter. Derfor er også dette forumet brukerstyrt 

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|