Vis enkelt innlegg
Gammel 14-11-09, 13:05   #61
Fitnessbloggen
Nytt Medlem

Medlem siden: Nov 2009
Fitnessbloggen er på en erverdig vei

Sv: Fungerer ikke Grete Roede?

Photobscura
Som jeg også uttrykte i mitt første innlegg er det flott å dele erfaringer med andre - men det finnes ikke belegg for å anbefale lavkarbo til alle. Et typisk "lavkarbo"-argument er å henvise til eskimoene. Ja - eskimoene hadde en utrolig helseprofil, dvs noen av dem, for på langt nær alle - men det mest interessante med eskimoene med sunn helseprofil var at mennesker som prøvde å tillegne seg samme levesett nødvendigvis ikke oppnådde de samme fordelene. Dette illustrerer et utrolig viktig poeng - det som kanskje er svaret til deg, trenger ikke være svaret til naboen din.

Det er kanskje noe overdrevent å sammenligne lavkarbo med en sekt, men jeg føler at "dere" oppfører dere mer fanatisk enn andre med en filosofi. Dette begrunner jeg i at uansett hvem personen er og hva personen vil oppnå, så anbefales det lavkarbo. Dette er ikke i tråd med forskning - selv kke på overvektige. Det jeg likevel er enig i, er at en del sykdomsproblematikk løses på en svært tilfredsstillende måte ved å redusere mengden karbohydrater i kostholdet.

Nannah:

I de senere år har fokuset på livsstil økt. Det er som du er inne på, mindre fokus på den tradisjonelle slankekuren. Etter min mening er det viktigste med en diett at man klarer å regulere følelsen av sult. Sekundært så har vi nivå av energi og søvnkvalitet. Sover man godt, har mye energi og ikke går rundt sulten - så trives vi også som best.

Det finnes derimot ikke noe hold i at lavkalorimat gjør deg feit. Jeg har sikkert lest tusen studier på både regulering av vekt og vektnedgang, og ser man bort fra de med sykdom (f.eks ulike former for genetisk fedme), så har jeg aldri sett et eneste bevis for at man kan bli tjukk av lavkalorimat. Det jeg derimot skal være tilbøyelig for å være enig i, er at enkelte makronæringssammensetninger gjør at det er umulig å spise sunt. Med jevne mellomrom vil sultfølelsen stige til et nivå man ikke klarer å kontrollere, og man vil fråtse deretter.

Carisma:
Siden du velger å sette ting på spissen kan jo jeg gjøre det samme. La os si at både du og naboen sliter med angst. Du kjenner ikke til hans problematikk men får høre at han bruker store doser xanor (det sterkeste reseptbelagte medisinen mot angst). Skal du da stikke innom til naboen og begynne å knaske et a-preparat du også? Dere har mest sannsynlig ulike former for angst - både type og styrke, samtidig er det trolig at årsaken til angst er forskjellig.

Denne analogien kan gjør seg gjeldende i mange sammenhenger - også når det kommer til vektnedgang/livsstilsendringer. Det kan være intoleranser, allergier, relevant sykdom som gjør at man ikke bør spise mye fett, mye karb eller mye protein. Om noen har nyresykdom bør man ikke overdrive proteininntaket, eller?

Jeg er likevel enig i at man kan dele erfaringer og fortelle om sine opplevelser med et gitt sett med spisevaner/regler/spisesett.

Fitnessbloggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Health & Advanced Svar med sitat