Vis enkelt innlegg
Gammel 13-11-09, 12:00   #32
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Margarin/smør

Opprinnelig lagt inn av Alkazelters, her.

En helt uvitenskapelig og tåpelig sammenligning, men jeg tror likevel den har noe for seg. Hva tror du er mest naturlig kost for mennesket:

Alternativ 1: Olje fremstilt av rapsblomst, ved hjelp av kraftig varmebehandling og kjemikalier.
Alternativ 2: Naturlig fett fra dyr.

En annen ting: Ingen av margarinene jeg har sett fremstilles av kaldpressede oljer, ergo er det brukt forholdsvis høye temperaturer i fremstillingen av oljene som benyttes til margarinen. Flerumettede fettsyrer blir ustabile allerede på noen og tredve grader. AT noen velger å steke i flerumettet fett er enda sykere. (ja, jeg har selv trodd at det var en god ide å steke i flerumette fett)

Veldig mange margariner og oljer (Raps, mais, soya, solsikke (med mindre det er en såkalt High Oleic sunflower oil), druekjerne, peanøttolje)har et høyt innhold av Omega 6 fettsyrer, som beviselig er betennelsesfremmende.

Akkurat det der er det eneste jeg ikke er enig Fedon Lindberg med, han får si hva han vil jeg bruker hans sammensetning av maten akkurat nå, men jeg steker i smør og bruker smør til alt som skal smeltes og utsettes for varme.
Fett som er varmt i utgangspuntet kan brukes varm og fett som er kaldt i utgangspunktet skal brukes kaldt. Så jeg spiser gjerne avokado, mandler og bruker litt kaldpressa rapsolje( funker så dårlig med smør i shaken ), men jeg holder meg til naturlig dyrefett.

Og margaring, nei takk til aceton og benzin i fettet mitt. Ingen her i huset får slikt svineri.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat