Tråd: Treningspuls
Vis enkelt innlegg
Gammel 02-05-05, 14:13   #9
silje
Seniormedlem

silje sin avatar

Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Oslo
Alder: 46
silje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurs

Trening og puls

Hei!

Tenkte jeg skulle skrive noen ord her jeg også. For tiden så trener jeg på treningsenteret på Lerkendal hos en fysioterapeut. Jeg trenger strengt tatt ikke oppfølging nå, men kjenner fysioterapeuten etter at jeg opererte et kne for noen år siden. Han har laget et treningsprogram for meg som består av en halv times kondisjonstrening, og 40-50 minutter styrketrening(hard). Han er også fysioterapeuten til rosenborg, så han har god peiling(selv om de ikke gjør det så bra nå for tiden )

Kondisjonstreningen:
Jeg går på tredemølle med stigning slik at det blir tungt uten at jeg trenger å løpe.
Jeg bruker pulsklokke, og det er en god hjelp!
Jeg har aldri tatt maxpuls, men jeg har sett at jeg har vært oppe i 201(og kunnet holdt det et minutt), så jeg regner med at maxpulsen min er ca 200..
En tommelfingerregel er at maxpulsen er 220-alder, men som dere ser i det forrige innlegget er denne bare riktig i 60% av tilfellene. Feks skulle jeg hatt en maxpuls på 220-26 som er 194.. Nåvel.. til treningen..

Jeg gjør det slik at jeg går i 3 minutter der jeg har 70% av maxpuls, dvs 140 for meg(jeg ligger gjerne littegrann over). Så går jeg 4 minutter med 90% av makspusl(dvs 180 for meg, men jeg liggern nok mot 190). Dette gjentar jeg 4 ganger sammenhengende, slik at det blir 28 min. Det hender at jeg løper litt i starten på de harde 4 minuttene for å komme raskt opp i puls, mens jeg går veldig rolig i 3minuttene slik at jeg går ned i puls.
Dette virker veldig bra for meg. Det som er vanskelig er å gå opp og ned i puls, men etterhvert synker pulsen mye fortere. Til slutt går jeg meg litt ned.

Jeg bruker alltid denne som oppvarming, og det fungerer veldig bra. Etter det har jeg et program for rygg og et program for armer som jeg tar anhver dag med en dag fri i mellom. Altså armer, rygg, fri, armer, rygg, fri.. osv.. Hvis jeg hadde hatt tid, kunne jeg nok godt trent dette hver dag.

Ellers når det gjelder puls vil jeg henvise til denne nettsiden:
http://home.smartcall.no/hog021/fettforbrenning.htm
Der det de konkluderer med: "Hvis man vil gå ned i vekt, er det ingen som helst grunn til å forsøke å holde pulsen nede dersom man ellers har lyst og evne til å trene på en høy puls. " og at det ikke finnes noen fettforbrenningssone..

Mvh Silje

silje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat