Tråd: Demotivert
Vis enkelt innlegg
Gammel 08-11-09, 15:32   #13
Lisbeth Falling
Juniormedlem

Lisbeth Falling sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Lisbeth Falling er på en erverdig vei

Sv: Demotivert

Jeg kjenner meg ikke igjen i dette. Jeg har levd på LCHF-kost siden september - ja, jeg har hatt noen "ups and downs" - glede over vektnedgang som har gått ganske tregt noen uker, men over tid har pila vendt nedover og det er utrolig positivt.

Mulig jeg tar feil, men jeg lurer på om f.eks. Lindberg-kuren er litt for moderat, at man kan spise litt for mye karbohydrater. Og at den er basert på mye telling og tenking for å lage et måltid. For meg har det essensielle vært at jeg har fokusert på dette ene: begrense karbohydratene så langt ned mot 20 gram per dag som mulig - og har det blitt noe mer - kanskje opp mot 30 - 40 gram en dag, så har jeg tenkt - "bedre lykke neste dag". Det andre jeg har fokusert på er å spise meg mett på lovlig fett og rene proteiner - karbohydratene skal komme fra grønnsaker - så har jeg ikke alltid vært like nøye med om det har kommet fra gulrøtter eller blomkål, men prøvd å finne alle typer grønnsaker jeg liker og variert med dem gjennom dagene. Og da synes jeg egentlig resten har kommet av seg selv.

Jeg har hele tiden tillatt meg selv noen små utskeielser - f.eks. pist atkins-bar ved søthunger - men som regle bare en halv om gangen - spist litt ferdiglaget puddinger og gele - men i små mengder - noen spiseskjer sammen med lovlig pisket krem. "Utskeielsene" har alltid vært moderate og regnet inn i karboregnskapet for dagen.

I motsetning til ganske mange andre veier jeg meg hver eneste dag og skriver opp vekta i almanakken min. De dagene jeg enten står litt stille, eller har gått opp litt (for det skjer dessverre nå og da) så sjekker jeg hva vekta var på den dagen uka før, og som regel var den litt høyere - så ergo går jeg sakte men sikkert ned over tid.

For inspirasjon og variasjon av grønnsaker anbefaler jeg å bruke http://www.bama.no/
Her finner du alle mulige grønnsaker, frukt og bær. Det står bruksområder, og framgangsmåter, samt innhold av karbohydrater.

Lisbeth Falling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - ketolyse Svar med sitat