Vis enkelt innlegg
Gammel 04-11-09, 10:40   #39
Sungrazer
Medlem

Medlem siden: Oct 2009
Sungrazer er ny på veien

Sv: Trening og ketose - negativt?

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Noen tanker har jeg vel. Det som slår meg er at du først lister opp karbohydratene, altså salat og grønnsaker. Du ligger på over 2000 kalorier pr dag, noe som ikke indikerer sparebluss.

Det var mer tilfeldig at jeg listet grønnsakene først, men også for å markere at lavkarbo ikke bare er kjøtt og fett, men at man trenger grønnsaker for å få i seg vitaminer og mineraler som fett og proteiner ikke gir deg. Selv om mye kan bøtes på i form av kosttilskudd så gir grønnsaker deg også fiber som hjelper godt på fordøyelsen.

Det kan være treningen som gjør det, du kan være av typen som ikke har problem med å legge på seg muskler, da vil vekta gjerne stå rolig, i og med at muskler er tyngre enn fett.

Jeg var på en slik Tanita-vekt for hjemmebruk og fikk målt vekt av musker til hele 64,4 kg - regner med det er med vann i tillegg da det hørtes ut som et usannsynlig høyt tall, men jeg har nok mye muskler på kroppen etter at jeg tidligere har drevet med brettseiling, kampsport, og har brukt sykkel som transportmiddel i mange år. Ikke så mye av det nå lenger. Jeg husker også at når jeg var i forsvaret fikk jeg strekkmerker etter å ha løftet jern og økte benkpress fra 40 til 80 kg på en mnd. Da sluttet jeg... Så det kan hende jeg legger på meg muskler fort, jeg aner ikke, men dette kan kanskje indikere det?

Noe annet kan være at du er veldig følsom for karbo, og bør kutte ut alle grønnsaker som inneholder mer enn 5 gram pr 100 mens du går ned i vekt.

Jeg spiser stort sett broccoli, tomat, agurk, kålhode, asparges, blomkål for tiden og ikke mye per servering kanskje totalt 150 - 200 gram totalt.

Jeg foreslår at om du vil øke energiinntaket, gjør det på fett, IKKE karbohydrater. Du vil holde det mett mye lenger på 50 gram fett enn 50 gram karbo, dessuten vil fettet trigge hormoner som virker motsatt av Insulin, altså kan du indirekte øke forbrenningen, ettersom glukagon øker aktiviteten i musklenes energifabrikker.

Jeg tar gjerne en eller to spiseskjer med cocosa og tar ihvertfall ikke noe med karbohydrater i om jeg er sulten.

Om du spiser for mye karbo, uansett hvor gode de er, vil du øke insulinet, som kan bremse eller stoppe fettforbrenningen for kortere eller lengre periode, om du er følsom for karbo. Noen mennesker må holde seg under 10 gram karbo pr dag for å gå ned i vekt. Vet ikke om du tilhører den kategorien, bare nevner det .

Hmm, takk for innspillet - det verdsettes. Jeg får prøve en uke med mindre karbo, men er skeptisk på å kutte ned enda mer på grønnsakene da jeg har en skikkelig geite-killing-mage som det er. Kan kanskje bøtes på ved å innta noe fiberhusk av noe slag?

Sist redigert av Sungrazer : 04-11-09 kl 11:32. Årsak: Tullball i første setning "fett og grønnsaker", liksom. Hah!
Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat