|
Sv: Trening og ketose - negativt?
Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.
Vil bare poengtere det at maxpuls er ikke trenbar, men det jeg ikke visste var at den ene dagen kan en test vise f.eks. max puls på 194, neste dag kan den være 200. Grunnen til dette (jeg spurte Ingrid Kristiansen) er faktisk dagsform. Hun hadde oppdaget det samme selv, og ga derfor blaffen i maxpuls. Den var "oppi der et sted" 
Dessuten vil jeg si at hva man spiser har veldig stor betydning. Jeg hadde hvilepuls på ca 48-50 (jeg har ikke trent lenger enn februar da) og gikk over til fett. Pulsen ligger da på ca 60. Alle har det ikke sånn, men det er visst individuelt. Jeg synes personlig at pulsklokke ikke er så bra som ei vanlig stoppeklokke. Jeg har en runde på ca 9 km som jeg tar en test på nå og da, og løper den så fort jeg kan. Fremgangen tidsmessig der er for meg mer motiverende enn å se på pulsen.
Pussig nok har også en økt inntak av omega 3 positiv innvirkning på melkesyrenivået.
Greit at makspulsen ikke er trenbar, men noe skjer med den på lavkarbo. Som du påpekte i innlegget over, 4*4-intervallene dine kjøres på høyere puls nå. PT'en min nektet å tro pulsmåleren min var riktig, for etter en hard oppoverbakkeoppvarming hadde jeg 190 i puls, men kunne fortsatt holde en samtale fint i gang. Jeg opererer med en makspuls på 208, men den er justert opp fem slag etter jeg begynte på lavkarbo. Selv etter å ha trappet opp karbene (jeg bruker South Beach der man er moderat på fett, lavkarbo og ikke i ketose) har jeg fortsatt noe høyere snittpuls enn jeg er vant med.
Så selv om klokken min ikke er fullt pålitelig lengre, så er det godt å trene med den likevel. Jeg skal helst se at jeg tar i 
|