Vis enkelt innlegg
Gammel 04-11-09, 00:46   #218
Margrethe
Medlem

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Margrethe er ny på veien

Sv: Influensavaksine, skal dere ta den?

Opprinnelig lagt inn av Happiness, her.

Vi var i Pakistan i 2004, jeg og dattera mi hadde ikke tatt noen vaksiner, mamma og søsteren min hadde tatt alt som ble anbafaldt av helsestasjonen. De ble mer syke enn det jeg og datteren min ble første gangen vi var der! De hadde tatt turistdiare vaksina men de satt på do og kastet opp om hverandre! Ikke alltid vaksinene virker engang...
De anbefalder veldig mange vaksiner om man skal til Pakistan, men flere av de er unødvendige å ta fordi de ikke har noe for seg. Det er utrolig forskjellig bakterieflora der nede og her.

Drikkevaksninen beskytter mot den vanligste versjonen av kolera, men langt fra alle. Da jeg bodde i Guatemala ble jeg dårlig omtrent på dagen da drikkevaksinen gikk ut på dato. Matforgiftning er det uansett ingenting som hjelper mot.

...men jeg antar at de som ble syke ikke fikk malaria, gulfeber, tyfoidfeber eller andre alvorlige sykdommmer? Er jo de man helst vaksinerer seg mot - mot annen bakterieflora er det omtrent kun god håndhygiene og flaks som gjelder.

Når jeg er og reiser i eksotiske strøk synes jeg det er godt å vite at jeg har vaksinert meg mot "worst case". Jeg har blitt operert på sykehus i utlandet og synes igrunnen den ene opplevelsen holdt. Jeg tar heller en sprøyte ekstra enn å risikere opphold på sykehus hvor blod flyter på gulvet - det tror jeg er farligere.

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat