|
Sv: Influensavaksine, skal dere ta den?
Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.
- Vi regner med at rundt 1000-1500 personer dør hver vinter av vanlig sesonginfluensa. Jeg har ikke regnet på dødsraten, men den er nok høyere enn ved svineinfluensa, sier Larsen til Nettavisen.
Helsedirektøren regner med at rundt 100 mennesker kan dø av svineinfluensaen.
- Hva er antatt dødsrate på personer utenfor risikogruppene?
- Det har vi ikke regnet på, men det vil være i størrelsesorden 1/10 av de som er innenfor risikogruppene.
Larsen ønsker ikke å være helt konkret på disse tallene, da de erfaringsmessig er noe unøyaktige, men sier at døsraten for dem som blir smittet utenfor risikogruppene er rundt 0,001 prosent.
http://www.nettavisen.no/nyheter/article2739294.ece
Ja, og poenget? Jeg skrev jo "på verdensbasis". Og på verdensbasis har flere tusen dødd av svineinfluensa til nå. Men mange flere dør av sesonginfluensa, det har jeg aldri sagt noe annet om.
Sitat:
Det er friske som dør
- Det stemmer at dødsraten nå ligger på rundt 0,1 promille, men grunnen til at vi gjør som vi gjør nå, er at sesonginfluensaen er en relativt mild sykdom, men mange i livets sluttfase dør. Vanligvis ser vi ingen dødsfall i grupper som normalt skal ha et langt liv foran seg, forteller Larsen
Helsedirektøren liker ikke gamle folk han heller. (Sorry, jeg må få lov å være litt saklig av og til, har pms).