Vis enkelt innlegg
Gammel 29-10-09, 11:41   #50
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan overbevise overvektige om å gå ned i vekt?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Når man er feit, hvorfor i all veren blir man såret hvis noen gir uttrykk for at de syns du er feit og anbefaler at du gjør noe med det? Det er vel ganske enkelt å sortere ut kommentarer som er ment ondskapsfullt og de som er vennlig ment? Barn er ærlige; jeg husker for noen få år siden da jeg hadde barn i barnehage, og en flokk stilte seg rundt meg og lurte på "hvorfor har du så tjukk mage?". Skulle jeg bli såret?

Jeg synes det blir noe annet med barn. De ER ærlige og har ikke utviklet sosiale antenner enda, klart man ikke kan bli sint. Såret har man lov til å bli, selvfølgelig, men det holder man jo inne.
Det går mer på folkeskikk, synes jeg. Voksne folk bør rett og slett ikke tillate seg å si det barn sier, feks. kommentere vekt (på en negativ måte) eller virke bedrevitende overfor andre på den måten. Spesielt sur blir jeg når folk som har vært slanke hele livet prøver å lære overvektige om ernæring og trening uten at den overvektige har spurt om det.

Men jeg kan til dels skjønne behovet, for jeg er jo sikkert Norges største røykemotstander og har akkurat de samme fordommene mot røykere som enkelte har mot overvektige, så jeg sitter egentlig i glasshus her.