|
Sv: Hvordan overbevise overvektige om å gå ned i vekt?
Jeg var absolutt skyld i min egen overvekt. Selv om jeg hadde spiseproblemer og jeg ikke tenker på det som "jeg gadd bare ikke ta meg sammen og spise sunt" slik mange tenker om overvektige. Men skyld i det, ja det hadde jeg jo? Jeg spiste tonnevis med drittmat hele tiden og brukte mat som trøst, belønning og det meste. Som rus. Og jeg visste utmerket godt hvordan jeg skulle bli slank. Men det er som med en alkoholiker eller en narkoman som vet at hun må kutte ut rusen for å bli frisk, men så var det det å klare det på egenhånd ...
Man kan godt komme med små hint, som sagt, men man bør være svært forsiktig når det gjelder å legge frem løsninger på overvekt, for det første personen risikerer å gjøre er å få i forsvar og det er helt forståelig. Dessuten er det STOR sjanse for at personen vet utmerket godt fra før av hvordan han/hun skal spise. Man bør kjenne en person bør man går til dette skrittet, og kjenner man personen vet man jo sannsynligvis hvilket kunnskapsnivå hun ligger på. Alle mine venner og familien visste hvor godt jeg kjente til lavkarbo, feks, så det hadde jo vært lite vits for dem å henvise til dét.