Vis enkelt innlegg
Gammel 28-10-09, 11:42   #1
Almar
Juniormedlem

Medlem siden: May 2009
Almar er på en erverdig vei

Hårtap. Kan det være ketose som er problemet?

Hei!

Jeg har nå levd på LCHF i fem mnd. Hatt noen planlagte sprekker, men stort sett holdt meg til reglene. Har ikke veid maten, men tror jeg har ligget på 15-30 karber pr. dag. Har heller ikke målt om jeg har vært i ketose, men tror egentlig det, i alle fall de fleste dagene.

Har siden starten vært plaget med håravfall. I begynnelsen tenkte jeg det ville gå over, men det pågår enda, og nå begynner jeg å bli litt bekymret for at det ikke skal gi seg. Jeg tar Ketolysetbl for å sikre meg at jeg får i meg alt jeg trenger. Har nylig tatt blodprøver, og kan ikke se noen årsaker der til håravfallet. Alt er helt normalt. Har prøvd ekstra B-vitaminer de siste ukene, uten resultat. Har byttet både sjampo og hårskum, uten resultat... Så nå begynner jeg å bli litt fortvila... Kan det rett og slett være at kroppen min ikke trives i ketose? Tror dere det kan hjelpe å øke på litt med karber? Noen med erfaringer?

Lurer litt på å øke på karbene opp mot 72 dgl (Lutz). Da kan jeg vel fortstatt kose meg med litt fløte, smør og ost? Når man følger denne retningen, kan man da spise "hva som helst" av karber bare man holder seg under 72? (selvfølgelig ikke raske som sukker o.l., men type en fedonskive, noen spisesjeer grov pasta/naturris, et eple o.l.)

Nå skal det legges til at målet mitt er ikke vektnedgang (selv om jeg egentlig ønsker meg -2-3 kg til). Jeg har holdt vekten stabil de siste fem mnd. og trives godt med LCHF-kostholdet. Er derfor litt skeptisk til å øke karbene (spesielt om jeg må kutte ut alt det gode fettet...). Men om det er det som skal til for å slutte å miste hår, gjør jeg det gjerne!

Håper noen kan hjelpe meg å tenke litt...

Almar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nybegynner på LCHF Svar med sitat