Sv: Hvilken diett var din første?
Jeg har alltid vært tjukk og til tross for perioder med spis mindre snop og mindre smør, så har jeg vel aldri slanket meg skikkelig før i 2006. Jeg hadde riktignok kyssesyken i 10.klasse. Så om det å spise to poser potetmos med ketchup på en uke (vann den skikkelig ut, så den blir tynn og varer lenge) kan kalles en diett, så var vel det den første. Jeg gikk da også ned ned -10 kilo første uken og sikkert 15 totalt. Men så var jeg også borte fra skolen fra begynnelsen av november til januar - og orket ingenting før uti mars.
Det er vel det tynneste jeg har vært, det året jeg var 16... jeg husker jeg veide 75 kilo (er 169 høy) og drømmer enda om den ekstremt smale midjen jeg hadde da. Jeg holdt vekten et års tid, blant annet fordi jeg begynte å trene. Så tillot jeg meg stadig mer sjokolade fordi jeg jo trente mye, så begynte jeg og jobbe og sluttet å trene... og så ble jeg feit. Veldig feit. Jeg vet ikke hvor stor jeg var da jeg dro til Guatemala i 2006, men buksene mine var størrelse 50! Første gang jeg turde å veie meg var i Trondheim et år etter, i mars 2007, da viste vekten 107 kilo - og da hadde jeg gått ned sikkert 10 kilo allerede bare på å sykle til skolen og ha noenlunde regelmessige måltider. Da jeg så det tallet - da bestemte jeg meg for å gjøre noe!
De første 10-12 kiloene gikk av ved å spise mer grønt, mindre fett og begynne å trene igjen. Så kom julen 2007, søs ble fridd til og jeg bestemte meg for å legge meg i selen frem til bryllupet. Jeg meldte meg inn på vektklubb.no, trente masse og gikk ned til 78 kilo på tre måneder. Der nådde jeg et platå og vekten stod stille til september. Så ble det slutt med samboeren min, sjokolade ble igjen min bestevenn og jeg orket ikke bry meg om hva jeg spiste. For mye av alt, er vel en god betegnelse, og jeg var fullstendig klar over det selv. Jeg orket bare ikke gjøre noe med det... trening orket jeg heller ikke, siden exen var innstruktør og alt minnet meg om ham.
Jeg gjorde et forsøk på kaloritelling igjen våren 2009 og gikk forsåvidt ned seks av de 10 kiloene som hadde kommet på igjen, men jeg var konstant sulten og klarte ikke spise meg mett på mine 1400 kcal. Så dro vi til Asia med klassen i tre uker... Tre uker ferie satte sine spor og så var det rett hjem til en helt vill eksamensperiode, der 14 timers lesedager ble mulig takket være sukker. I sommer tok det helt av, inkludert kantine på Statoil og mammas middag hver dag, samt en del middager ute og ingen trening. Huff.
Nå er jeg i USA og har bestemt meg for at vekt, det går jeg ikke på før i juni 2010. Jeg har lagt om til en lavkarbovariant som gjør at jeg blir mett på 14-1600 kcal - og etter jeg begynte kaloritellingen igjen, så har midjemålet krympet med fire centimeter. I kombinasjon med personlig trener en gang i uken (som krever jeg skal logge all mat) håper jeg dette blir bra 
|