|
Sv: Hvordan overbevise overvektige om å gå ned i vekt?
Det eneste jeg syns du kan gjøre - er å snakke stort og flott om DIN egen erfaring. Hold deg til det - min erfaring er at andre må få gjøre seg opp sin egen mening - og "komme" på det selv. Kanskje han til og med spør om anbefalinger når det gjelder bøker osv.
Som nevnt tidligere - hadde min søster kommet til meg slik du foreslår å gjøre til din bror hadde jeg gått fullstendig i vranglås - uansett hvor fornuftig det hun hadde sagt hadde vært. (æsj - det ble en utrolig dårlig norsk...).
Vis med egen erfaring - du kan ikke "leve" din brors liv. Han VET at han er overvektig - som alle oss andre med en del ekstra på kroppen. Personlig hadde jeg "tent" mer på om noen hadde snakket entusiastisk om sin egen opplevelse - fordi det da er lettere å spørre hva og hvordan. 
Fordelen din er at du kjenner din bror - og kan feks bruke ting som "nå har jeg ikke lengre luft i magen - for en lettelse!" - eller - "jeg kan spise så mye jeg vil - og er aldri sulten lengre!" eller - "så deilig å ha overskudd til barna (om du har egne), før var jeg bare slapp og trett" - eller "blodprøvene mine er helt fine - helsa har blitt bedre!"
Eller hva? 
Lykke til!
|