Vis enkelt innlegg
Gammel 15-10-09, 11:53   #21
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: "Spiser du for mye sukker?" Intervju i VG i dag

Ny - og siste melding fra Nina i vektklubb.no. Synes tonen nå er mer forsonende - og vil gi grunnlag for at man kan diskutere temaet kosthold på en mer saklig måte i framtiden Ikke sant?

Sitat:

Hei igjen, og gratulerer med flott vekttap.
Det er bra at du har funnet en kostholdsstrategi som du liker og trives med. I likhet med deg ser jeg at det etter hvert kommer studier som viser at også blodfettverdier, kolesterolverdier, blodtrykk osv kan forbedres med et kosthold med mye fett. Når helsemyndighetene ikke går ut og anbefaler en høyfett / høyproteindiett, antar jeg at det har sammenheng med at disse studiene ikke er langvarige nok - dataene er fortsatt ferske og man har ikke gjort undersøkelser over mange nok år - samt at det fortsatt er en veldig mye større mengde studier som viser en klar sammenheng mellom høyt inntak av mettede fettsyrer og økt kreftforekomst, samt økt forekomst av hjerte- og karsykdommer.
Videre, som jeg skrev om på bloggen min, har forekomsten av hjerte- og karsykdommer blitt kraftig redusert i Norge de siste tyve, tretti år, og helsemyndighetene mener dette helt klart skyldes at befolkningen spiser mindre mettet fett.
Det ville vært uansvarlig av helsemyndighetene å anbefale høyprotein / høyfett dietter uten at dette var meget godt vitenskapelig dokumentert.
Som jeg nevnte i min mail i går, er det også et veldig viktig miljøperspektiv her, ettersom kjøttproduksjonen er mye mer miljøskadelig, og også et klart fattigdomsperspektiv. Er det riktig at vi i den rike del av verden skal legge beslag på enda mer areal i den fattige del av verden til kjøttproduksjon? I mange land er jordbruksområder som lokalbefolkningen har brukt til å dyrke korn og grønnsaker, blitt kjøpt opp av store internasjonale selskaper som bruker arealet til enorme kvegfarmer.
Men når alt dette er sagt, må selvsagt hver enkelt finne sin måte å leve på. I forhold til livsstilsendringer, er det vårt syn at det viktigste er å gjøre endringer som man kan leve med over tid.

Ønsker deg lykke til videre.
Vennlig hilsen Nina

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat