|
Sv: Erfaringer med å droppe Pepsi Max
Sitat:
Hva som er sant eller ikke er vanskelig å si (kommer an på hvem man snakker med..), men det er verd å lese om begge sider av saken, og gjøre seg opp en egen mening.
For min del har jeg selv kjent på kroppen at jeg ikke tåler det, og prøver så godt jeg kan å holde meg unna de fleste kunstige søtningsmiddel. Og når man tenker etter er det vel egentlig ganske logisk om kroppen ikke tåler kunstige saker. Men det får bli opp til hver enkelt å prøve ut hva som er best, eller hva man vil utsette kroppen for
Det er gjort massive internasjonale studier av både FDA og EUs Scientific Committee on Food hvor samtlige av tidligere forskningsrapporter på aspartam av tatt til betrakning. De har alle konkludert at det ikke finnes noen helseskader og som nevnt er det nå renvasket i over 90 land. Den andre siden av saken er mye påvirket av konspirasjonstorier og fusk hvor det hevdes at aspartam fører til en rekke helseplager. For meg er det ingen tvil om hva man skal tro på :P
Aspartam er heller ikke så kunstig som du tror, i hvertfall når du ser på hva det brytes ned til. Aspartam brytes ned til asparaginsyre, metanol og fenylalanin. Asparaginsyre er en aminosyre som ikke er essensiell for oss, men den er det for en rekke planter. Vi får derfor i oss asparaginsyre fra både planter og kjøtt og kroppen har håndtert dette i lang tid. Fenylalanin er en veldig viktig aminosyre for oss og den finner du også i en rekke matvarer. Det er også mye fenylalanin og brystmelk. Det finnes mer metanol i enkelte juicetyper og frukt enn i pepsi max også.
|