Vis enkelt innlegg
Gammel 06-10-09, 18:48   #9
kjetilkl
Nytt Medlem

Medlem siden: Aug 2009
kjetilkl er på en erverdig vei

Sv: Av og på ketose ifm helger? Hva skjer?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Så lenge ingen legger deg i remmer og dytter i deg mat, er det vel opp til deg om det er aktuellt eller uaktuellt å unngå karbene?
Lavkarbo og livsstilsendring handler vel så mye om å ta kontroll over seg selv, og ikke gjøre ting bare for å tekkes andre/passe inn. Tørre og si fra og stå for valgene.

Ja det stemmer, det er opp til meg å bestemme :-) og som jeg skrev er det uaktuelt å unngå karbs når jeg skal på fisketur på fjellet, når jeg skal på fest eller rett og slett bare fordi jeg synes det er på tide med en pause i å unngå karbs.

Jeg har forøvrig ingen ønske om å leve etter ketose-kosthold resten av livet, og heller ingen ønske om å unngå karbs når jeg skal ut å ha det gøy selv nå i slankeperiode. Jeg bruker ketose til å gå ned i vekt, med godt hell så langt, til tross for at jeg skeier ut (med full viten og vilje) i helgene. Det går selvfølgelig litt tregere etterhvert, men det bekymrer lite.

Men jeg har lært en vesentlig ting av å gå på ketosekosthold og det er at det å spise mindre karbohydratrik kost er veldig bra for min mage. Jeg har så godt som aldri halsbrann når jeg holder på med dette og det er jo spesielt bra siden jeg har kronisk refluks (betennelse i spiserøret).

Som småbarnsfar til to små (1 og 3 år) og som pendler, så strekker ikke alltid tida til med tanke på trening og slikt. Derfor bestemte jeg meg for å prøve denne måten å gå ned i vekt. Og det har fungert utrolig bra. Jeg har også fått et litt annet syn på hva som er et bra kosthold for meg, hvilket innebærer å spise mindre karbohydydrater. Så da må det bli en balanse mellom mindre karbohydrater, mer sunn mat (grønnsaker, frukt) og mindre usunt fett.

Likevel har jeg ingen målsetning om å slutte helt med ting jeg spiste før, noen spisegleder må man fortsatt kunne ha. Det gjør jeg i helgene, det er mitt valg og det står jeg for. For meg blir ketosekosthold altfor ensidig.

Men til slutt er jeg selvfølgelig enig, hvis man ønsker å holde seg til karb-fri mat så er det ingen grunn til å la seg presse av omgivelsene tli noe annet. Jeg spiser mine salatblad i kaffekroken på jobb....kaninkommentarer preller lett av hehe.....

kjetilkl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat