Vis enkelt innlegg
Gammel 29-09-09, 10:28   #1
kjetilkl
Nytt Medlem

Medlem siden: Aug 2009
kjetilkl er på en erverdig vei

Av og på ketose ifm helger? Hva skjer?

Hei!

Jeg har prøvd meg på ketose og har vært i den tilstanden fra og til i noen uker. Har hatt litt bivirkninger som svimmel, kvalm første uken, slapp, etc. Drikker så mye vann jeg får til, men har funnet ut at jeg muligens har spist for lite fett, som også kan være årsaken.

Til å begynne med ble det karbofritt i uka, mens på fisketurer, hytteturer o.l. i helgene skeiet jeg ut med vanlig kost og mye ekstra. Så begynte lavkarbo igjen på mandag og et par-tre dager med svimmel og slapp igjen. Men kanskje for lite fett igjen?

Men så til spørsmålet mitt:
Hva er konsekvensen av å gå inn og ut av ketose i helger i ny og ne? Noen som har erfaring med om man stort sett alltid opplever bivirkninger når man på ny går inn i ketose etter å ha skeiet ut en dag eller to? Kommer man raskere inn i ketose hvis man nylig har vært der?

Så et annet spørsmål i samme sammenheng:
Når man først skeier ut, f.eks. i sine barns bursdagsfeiringer og spiser noen kakebiter og kanskje litt pizza. Er det da slik at kroppen etterpå bruker opp raske karbohydrater (sukker) raskere enn f.eks. brød, poteter, pasta, etc?

Oppfølgingsspørsmål:
Når jeg vet jeg skal skeie ut en helg, fordi det er uaktuelt å unngå karbs, men ville gjerne prøve å begrense skaden bittelitt: Kan det tenkes at det teoretisk sett, for å komme raskere tilbake i ketose, eksempelvis vil være smart å skeie ut med en kakebit fremfor pizzabit (med hvetebunn/loff)? Kakebiten har vel mere karb selvfølgelig, men forsvinner disse likevel raskere?

Vel, jeg har hvertfall skeiet ut hver eneste helg, med unntak av den siste, men likevel gått ned 7,5 kg nesten uten trening. Men jeg ser jo på vekta at etter hver helg så må det jobbes litt for å komme tilbake til der jeg var før helga.

Håper på noen gode svar.

Mvh Kjetil

kjetilkl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat