|
Sv: Hvilken kostholdsfilosofi har vært det rette for DEG?
Opprinnelig lagt inn av trollmamma, her.
Omelett; ser vi har mye av det samme utgangspunktet for å prøve lavkarbo. Jeg har også FM, i tillegg til en annen revmatisk diagnose, og har så langt hatt veldig god erfaring med kostholdet. Hadde en sprekk for en uke siden, og sliter med den enda. Verk, utmattethet og hevelser. 
Hva sier legen din til at du velger dette kostholdet? Går du på medisiner i tillegg, elller har du kuttet dem ut?
Legen min er veldig positiv til lavkarbo, og var den som anbefalte at jeg skulle prøve det. Hun lever på lavkarbo selv pga hormonelle problemer. Jeg har ikke brukt noen medisiner på over ett år, og selv da var jeg bare i prøvefasen. Innimellom har jeg tatt Ibux 600 + paracet for å ta toppene av smerten (men det virket jo bare av og til), men dette har jeg ikke hatt behov for de siste 3 månedene. Jeg trener minst 5 dager i uka, og varierer mellom kondisjon, styrke og smidighet, og det er nok den viktigste faktoren til hvorfor jeg er symptomfri nå. Jeg la grunnlaget på opptreningssenter for 1 år siden, og fortsatte deretter å trene på egen hånd. Jeg har økt belastning og antall dager gradvis, og er nå storfornøyd med alt jeg klarer! Siden jeg er avhengig av så mye trening for å holde FM'en i sjakk skal jeg omskoleres til personlig trener over nyttår. 
Jeg har gjort noen flere forandringer i livsstilen min i tillegg, blant annet står jeg opp til samme tid hver eneste dag (6.45), og legger meg før 23. Søvnproblemer er jo et vanlig symptom på FM, og jeg har fortsatt dårlig søvn med stressende drømmer, men jeg føler meg allikevel mer uthvilt når jeg legger meg og står opp tidlig. Jeg har også sluttet å drikke alkohol, og er aldri på byen lenger. Det frister rett og slett ikke å ha konsekvenser helse- og treningsmessig i 2 dager etter en tur på byen. Da var det gjerne kombinasjonen alkohol og søvnmangel som ødela for meg selvsagt.
|