Vis enkelt innlegg
Gammel 27-09-09, 07:19   #3
Omelett
Medlem

Omelett sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Omelett er ny på veien

Sv: Hvilken kostholdsfilosofi har vært det rette for DEG?

Jeg tok utgangspunkt i Fedon, og prøvde meg fram med matvarer for å se hva jeg kan og ikke kan spise. Bakgrunnen min for kostholdsendringen var fibromyalgi og medhørende irritabel tarm. Brød funker ikke for meg, og sukker og søtningsstoffer holder jeg meg unna i størst mulig i grad. Jeg kan til nød spise 10-15 biter smågodt hvis jeg virkelig vil slå meg løs på lørdagskvelden. I det store og det hele lever jeg på fisk, kylling og egg, grønnsaker (ikke så mye rotgrønnsaker), frukt, bær og nøtter, og en del meieriprodukter. Dette fungerer aller best for meg.

Dette har bidratt til (i kombinasjon med mye trening) at jeg er mer eller mindre symptomfri både når det gjelder firbomyalgi og irritabel tarm. Symptomene på sistnevnte kommer tilbake hvis jeg spiser noe med mel da. Humøret mitt, som før omlegging kunne svinge drastisk, er nå stabilt, og jeg er kvitt migrenen som jeg hadde minst 1-2 ganger i måneden tidligere. Dette, pluss at jeg er veldig glad i lavkarbomat, gjør at det er lett for meg å holde på dette kostholdet.