Opprinnelig lagt inn av Lise
Jeg tror som deg at det er mange som har angst uten å vite det eller vil/kan se det selv. Generalisert angst feks. er ikke så tydelig som td. panikkangst.
Enig her! Tror faktisk de fleste har et såpass anstrengt og angstfyllt forhold til begrepet angst at de går lenge-lenge med symptomene og uroen før de innser utfordringen. Og da er jo gjerne også utfordringene større og veien tilbake til balanse mye lenger.....
Hva kommer forut for oksygenmangelen da?
At vi bruker lungekapasiteten vår i altfor liten grad, at vi er annspente, at vi røyker (ikke VI da.. ), at vi forsurer systemet med syredannende mat?
Jeg mener at årsaken til oksygenmangel er at vi ikke puster optimalt. Vi puster bare øverst i lungene - se rundt deg på folk; alle har mager som er helt i ro selv om de tilsynelatende er i live og burde puste.
Så kan man selvfølgelig for eksempel si; jammen grunnen til at jeg ikke puster riktig er at jeg er så anspent. Men jeg tror det er omvent. Jeg tror at man ved å puste dårlig over lang tid blir anspent. Og jeg tror at man ved å puste dårlig forsterker smerter, og jeg tror at man ved å puste dårlig kan forlenge et angstanfall, og jeg mener at man ved å hyperventilere under angstanfall ikke får nok oksygen - fordi man egentlig bare gisper etter pusten.
Eksempel: Jeg går mye til behandling pga. kroniske smerter (ja - jeg puster ALTFOR dårlig - men jobber med saken). Hvis jeg fokuserer på pust og magen min når jeg f.eks. får massasje - opplever jeg at smerten er mindre, behandlingen gjør bedre, terapeuten får bedre resultater - og jeg har tilogmed prestert å sovne under Shape-massasje (hadde fullt fokus på pust hele tiden - la hånden på magen når det ble vanskelig for å finne igjen fokuset).
...jeg oplevde faktisk smertelindring under fødselen av oksygentilførselen.. (jeg spurte om det var lystgass jeg fikk, men da flirte bare jordmoren og sa at det var oksygen -og til babyen ikke meg.... men det hjalp i allefall godt på... )
*puster*

Dette tror jeg på. At det hjalp deg altså. Syns jo jordmora kunne ordlagt seg litt annerledes.... Kunne for eksempel oppfordret deg til å fokusere på dype pust og hjulpet deg med det også - fordi det er det beste for både mor og barn 
En annen ting med dette med å puste med magen - og hvorfor så mange ikke gjør det; det er jo forferdelig vanskelig å opprettholde en flat og ubevegelig mage samtidig som man skal puste riktig - og så lenge kroppsidealet er flat mage/innovermage tripper det nok mange kvinner rundt i verden og holder inn magen..... (og ut med puppa og ut med rompa )
Jaja.