|
Sv: Holder på å bli ko-ko i hodet
Vet ikke helt hvor du har funnet dette, men her var det mye rart. Skal prøve å svare så godt jeg kan på disse. Andre har helt sikker klokere svar enn meg! 
Andre bivirkninger ved ketosis
(Ketose er det riktige ordet)
Større risk for dehydrering på grunn av manglende vannlagre i kroppen.
"manglende vannlagre i kroppen" var en svært dramatisk måte å formulere det på, men ja, det er viktig å drikke vann på ketogen kost.
Hodepine.
Bare i begynnelsen til kroppen kommer over karboabstinensene.
Svimmelhet.
Bare i begynnelsen til kroppen kommer over karboabstinensene.
Lavere metabolsk hastighet på grunn av kroppens følelse av å være i et sultstadium.
Dette er feil. Kroppen får endelig metthetsfølelse av LCHF-kost, og den metabolske hastigheten er i riktig hastighet; ikke for fort - og ikke alltid for sakte 
Lavere antall muskelmitokondrier (de små fettforbrennende plantene inni muskelcellene), som minsker effektiviteten til fett forbrenning i muskelcellene.
Dette var helt gresk for meg, altså!
Nedgang i treningsprestasjon.
HELT FEIL! Mange opplever det helt motsatte - men som sagt - i begynnelsen kan alt virke tungt.
Stort press på nyrene, og mulighet for langvarig skade, på grunn av økt proteinmetabolisme i blodomløpet.
Myten om at mye protein er skadelig for nyrene er avgått ved døden forlengst. Man spiser heller ikke så mye mer protein enn før - man er bare mer bevisst på å få i seg protein.
Stort press på lever, og mulighet for langvarig skade.
Dette er også helt feil. Det kommer av troen på at fett gir fettlever. Det er sukker og kornprodukter som gir fettlever, fordi karbohydratene blir omgjort til fett i kroppen.
Fare for gikt på grunn av forhøyede ammoniakknivåer.
Har aldri hørt at man får gikt av et lavkarbokosthold.
Reduksjon i benmasse på grunn av kalsiumlekkasje.
Her er det helt motsatt. Får vi riktig kosthold, unngår vi benskjørhet. Norge ligger i toppen på statistikker over benskjørhet, og det kommer ikke av lavkarbokosthold.
Fare for å få nyrestein på grunn av økt urinsyre og kalsium oxalat nivåer.
Mange plager og symptomer blir forsterket i overgangen fra karbohydratrik mat til fettrik lavkarbo. Når man går over på lavkarbo, går systemet over til normal drift - og sånn som nyresteiner er da pent nødt til å forlate kroppen.
[/font][/quote]
Sist redigert av Veggpryd : 10-09-09 kl 15:08.
|