|
Sv: En nybegynner som har noen spørsmål
Jeg har før kommentert det, at disse "filosofiene" blir en (i mine øyne) kunstig konstruksjon.
En eller annen har laget en "fasit" for hvordan spise, det være seg ut fra GI eller ketose, eller bare begrensning av karbohydrater. Og ut fra sine tanker lager de "kjøreregler" for hva de mener er "Det Rette".
Mulig jeg virker litt kynisk nå, men er det slik at vi er for snar til å lage guruer? Klart det er mye kunnskap å hente i bøker, men må det være slik at vi henter alle våre retningslinjer fra EN bok/guru? Det er jo ikke 100% konsensus vedrørende fett/karbohydrater, mengder , grønnsaker, osv. Og ved å velge EN "guru" sier en jo bare at jeg stoler på akkurat denne personen(e).
Jeg vet ikke helt om jeg får fram hva jeg vil fram til...jeg synes bare at det virker som at det kan taes "patent" på hvordan leve lavkarbo. T.o.m med begrepet LCHF er "patentert" . Er det slik at enhver som utgir en bok, lekmann eller fagperson, tildeles en filosofi innen LK?
Konseptet LK - med x antall ulike "filosofier"- blir nok for avansert og sært for den gjengse Ola Nordmann, i hvertfall i startfasen. Jeg tror at om Ola Nordmann greier plukke vekk sukker, mel, og begrense mengden av poteter, er vi langt på vei.
Videre, så virker det som noen mener at ketose er en enten/eller ting. Slik jeg har lest, er dette en dynamisk prosess i kroppen, og nedbryting av fett/dannelse av ketonlegemer skjer daglig, men i større og mindre grad. Bl.a vil mange ha en god del ketoner på morgenen, etter en natts faste. Mulig jeg har misforstått, da. Jeg skjønner begrepet "være i ketose" betyr at man PRIMÆRT bruker ketonlegemer til energi, altså. Bare poengterer at jeg forstår det slik at ketonbruk i kroppen skjer i større eller mindre grad gjennom døgnet. Eller?
|