Det er ikke så enkelt. Min mor er på samme alder, og hun har vært plaget av overvekt de siste 50 år. Hun har hjerteproblemer og har hatt to lårhalsbrudd, stoffskifteproblemer og nå benskjørhet. Hun mener at det er legenes jobb å gjøre henne frisk, og at det viktigste med et godt kosthold er å få i seg nok smør til å dekke vitamin A behovet. Hun har kryssforhørt meg om dietten min de siste 3 årene (siden hun så at det virket), men hun skjønner fremdeles for eksempel ikke at stivelse og sukker er samme typer byggestoffer for kroppen. Den eneste måten å få henne til å spise sunt er ved å dra hjem til henne og lage sunn mat. Når hun er alene går det i kaker, brød, korn og surmelk. Jeg prøver å sørge for at hun har proteinrik mat, men hvis jeg ikke er der og lager det til og serverer det, ligger den i kjøleskapet når jeg kommer og rydder etter 2-3 uker.
Det som hjelper for henne er at hun spiser det hun får servert, og hun liker spennende smaker og nye sammensetninger. Når hun får skikkelig mat, proteiner og friske grønnsaker blir hun merkbart sterkere og kvikkere. Men når hun skal lage mat til seg selv gidder hun bare ikke 
Muskat