|
Sv: Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning
Opprinnelig lagt inn av Mr. Muscle, her.
Dersom du har dårlig virkende insulin (resistens) vil bukspyttkjertelen produsere mer insulin for å kompensere for dette. Dersom du ikke inntar karbohydrater vil ikke kjertelen ha behov for å produsere mer ettersom blodsukkeret ikke er høyt nok. Likevel har du fremdeles insulin i blodet som ikke får gjort jobben ettersom det ikke fungerer skikkelig. Å ha insulin i blodet betyr jo at kroppen har startet en fettlagring den ikke klarer å fullføre. Det er også vanskelig for kroppen og lagre fett og frigjøre fett på samme tid (logisk nok).
Muligens dette er problemet ditt?
Dette var ihvertfall slik jeg forstod det i Fedon Lindberg sin bok.
PS Nå er jeg ikke sikker på om kroppen kvitter seg med insulin i blodet som ikke fungerer, men det kan du jo spørre legen om. Evnt. ta en blodprøve.
Hvis så er tilfelle at du fremdeles har insulin i blodet så er det jo gjerne ikke så rart at det fører til autoimmun diabetes ettersom kroppen reagerer på insulinet som noe unaturlig og bestemmer seg for å ta knekken på det som produserer insulinet.
Interessant. Du er nok inne på noe. Jeg vet at Chunky, en annen bruker her på forumet har forsket litt på mine vegne også, og er spent på hvilken konklusjon han kan komme fram til.
Jeg tror nok dessverre legen min kommer til kort her, og er dermed spent på hva de vil si på nevnte kvinneklinikk, ettersom dette er mer deres spesialfelt, mens legen min mer er en ... allmenlege, en meget god sådan, men dette tror jeg dessverre han vet for lite om. Dessuten ser han jo ut fra at f.eks c-peptid må være over 1400 før det er snakk om insulinresistens, mens mitt er "bare" på 900. Inntil 2001 opererte allmenlegestanden med en smertegrense på 600. Lindberglegene og andre lavkarboorienterte legesentre operer med 700. Ser du bildet?
Jeg har som sagt spist strikt lavkarbo i tre år, og skulle naturligvis ha gått ned det jeg trengte på dette tidspunktet, men noe er helt klart ikke som det skal være, og jeg håper jeg finner det ut snart.
Fikk et tips om å sjekke stoffskiftet før jeg begynte med kelp, i tilfelle jeg kan se en bedring. Skal se det litt an, har nettopp fått tablettene.

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|