|
Sv: Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Jeg har levd lavkarbo i tre år, og gikk ned bortimot nitten kg de første syv månedene. Og etter det har jeg stått stille, og naturligvis har jeg forsøkt utalige kombinasjoner over god tid for å finne min nøkkel.
Jeg vil ikke påstå at min vekt er tilfredsstillende. Jeg er 167 cm høy og veier pluss minus åtti kg, altså minst ti femten kg overvekt fortsatt. Det som holder meg gående er at jeg er kvitt helseplager i form av f.eks migrene, allergi, reflux og søvnproblemer.
Jeg tror nok at jeg også på sikt vil få undersøkt stoffskiftet mitt, men i mellomtiden kan jeg aldri tro at et inntak av kelp som er fullstendig naturlig kan skade.
For å være ærlig så vet jeg ikke om din stillstand skyldes jod-mangel, men kan like godt være en kombinasjon av de naturlige variablene samt utskeielser. Jeg har hatt to små sprekker i hele min lavkarbokarriere, så jeg vet at det ikke er mitt problem . Det går i rykk og napp for de fleste (enn om ikke alle opplever at det går to år uten nødvendig vektnedgang).
Og, etter å ha lest meg litt mer opp om stoffskifteproblemer, og snakket med folk som har det tror jeg at kun "selvmedisinering", enn i ufarlige former ikke holder i lengden, og man bør ta seg en tur til legen og få tatt de nødvendige blodprøvene, dersom man mistenker lavt stoffskifte!!
Jeg tror nok også at min stillstand skyldes utskeielser og ikke jod mangel, men ettersom mange av mine symptom på lavt stoffskifte forsvant med Kelp så hjelper det nok likevel. Har selv vært hos lege, samt tatt håranalyse og fått påvist lavt stoffskifte, men innenfor normalen. Normalen er ganske vid dersom du spør en lege. Sier legen at du har lavt, men innenfor normalen kan du nok konkludere med lavt stoffskifte.
Leste at normalen strekker seg fra 1-4 på målinge hos legen. Spør når du oppsøker legen om å få den nøyaktige verdien. Sier han/hun 1,3 f.eks. så bør du ikke nøye deg med at testen er "normal"
Men for all del ta en tur til legen. Mine innlegg er ikke ment å erstatte konsultasjon med lege. Det håper jeg alle som leser et hvilket som helst forum forstår.
Gi gjerne tilbakemelding på hvilket nivå du blir målt til.
Du kan jo ta en blodprøve før du begynner på Kelp og en etter bare for å se om det gir noen forskjell 
Sånn til slutt: 2 år uten vektnedgang høres mystisk ut. Du bruker vel ingen blodsukkerøkende søtstoffer, maltitol, xylitol, sorbitol etc.?
Kan jo selvsagt skyldes økt muskelmasse, men tvilsomt at dette er eneste årsaken når du veier 80kg. Med mindre du er ekstremt muskuløs selvsagt, det er jo ikke problem dersom de siste 15 kiloene dine er muskler, da er jo 80 helt normalt 
Spiser du forresten masse grønnsaker og slikt? Da kunne muligens min filosofi hjulpet?

Sist redigert av Mr. Muscle : 25-08-09 kl 13:56.
|