Vis enkelt innlegg
Gammel 24-08-09, 15:23   #4
Bulldog
Gjest

Sv: Vil en avart av RYP uten knebøy og markløft fungere?

Opprinnelig lagt inn av screwball, her.

Takk for tips - får prøve ut om de øvelsene kan fungere.

Glemte å bemerke at jeg etter sist jeg fikk så vondt i ryggen har prøvd å kjøre knebøy i stativ for å isolere øvelsen og være sikker på at jeg kommer langt nok bak med stanga = ryggen mest mulig rett. Men det hjalp altså ikke - like vondt.

Hvis du mener Smith-maskin, så forundrer det meg ikke at du fikk vondt. Det apparatet burde forbys. Jeg blir litt nysgjerrig på hva du mener med å få stanga langt nok bak, og hvordan det skulle gi rettere rygg?

Problemet med å basere seg på øvelser med maskiner er at de føles tryggere til å begynne med, men med tiden går ting gæærnt, fordi man låses i et bevegelsesmønster som ikke aktiviserer alle de musklene som ellers ville vært brukt. Man havner da i en situasjon hvor f.eks quadriceps er i stand til å generere mye mer kraft enn kjernemuskulaturen er i stand til å overføre til overkroppen, og ryggraden må ta belastningen.

Maskiner kan være fine supplementer i treningen, men å bytte ut "ordentlige" øvelser med dem er å be om trøbbel senere imo.

Hadde jeg vært deg ville jeg filmet knebøyen min (evt fått noen med peiling til å se på) og sjekket om korsryggen rundet seg i bunn av løftet. Det er et veldig vanlig problem, og kan gi smerter akkurat som de du beskriver.

Svar med sitat