L-Carnitine og Acetyl L-Carnitine er ikke det samme produktet, men beslektede som brukes til forskjellige ting. Acetyl-L-Carnitine virker først og fremst på den psykiske helsen og brukes i behandling av Alzheimers og Parkinson. L-Carnitine brukes først og fremst for å få fart i forbrenningen og muskeloppbygging. (Dosen som anbefales av Atkins er 500 mg 3 gangert til dagen).
Her er hva Atkins svarte da jeg spurte om forskjellen på de FØR jeg begynte med L-Carnitine (Acetyl L-Carnitine hadde absolutt ingen virkning på meg..kanskje jeg ikke er gammel nok ??) Jeg begynte på mandag (da broren hadde med fra USA) og regner med at det tar 14 dager før jeg merker noen effekt.
Opprinnelig lagt inn av atkins.com
The first is L-carnitine, which is involved in fat transport. When carnitine is deficient, overweight people have difficulty getting into lipolysis and the secondary process of ketosis. As a nutrient, carnitine has been used to correct cardiomyopathy, help stabilize heart rhythm, lower triglyceride levels and increase HDL (the "good" cholesterol)1. For these conditions, the dosage ranges between 1,000 and 2,000 mg daily. For weight loss, a typical dose is 1,500 mg."..........
L-carnitine is used for treatment in these areas:
- weight loss & management
- sport injuiries & nutrition
- heart disease prevention / cardiovascular health
- diabetes
Acetyl-L-Carnitine is used for treatment in these areas:
- treatment for memory loss associated with aging and Alzheimer's disease
- depression
- skin health"
Det spørs altså hva effekt man er ute etter. I mitt Canadiske/Amerikanske forumhjem har L-Carnitine vist bedre effekt enn Acetyl L-Carnitine når det gjelder bl.a forbrenning / vekttap. Det er ingen tvil om at ALC er et potent og godt produkt, men for vekttap er det begrenset effekt. Noe artikkelen nedenfor underbygger:
Her er litt info: http://www.juvenon.com/journal/vol2no5-long.htm
Å påstå at L-Carnitine er et dårlig produkt faller på sin egen urimelighet. Det anfebales av Atkins som hjelp for de med stor metabolks motstand. Jeg kjenner personlig MANGE som har blitt hjulpet av dette produktet. Hos noen har vekten stått stille i måneder - når de så begynte med L-Carnitine begynte vekta å gå nedover igjen. Vi startet en egen "tråd" hvor brukerne rapporterte resultat 1 gang pr uke.... Og 90 % hadde effekt. Med 1500 mg pr dag fordelt på 500 mg morgen, middag og kveld. Hadde ikke L-Carnitine hatt noeen virking ville ikke Atkins (som har forskningsrapporter bak sine anbefalinger,) anbefalt det ! Man kan også søke på nettet og finne masse info om begge produkt !