Får se om jeg klarer å forklare dette
Det er den glykemiske belastningen på hele måltidet som betyr noe så dette er på en måte rett.
GI refererer seg til karbohydratet i maten og ikke maten.
Ett eksempel
Du spiser
1 Rå gulrot på 100 gram. Den inneholder 6,7 gram karbohydrater med GI på 30
100 gram baguette som inneholder 50 gram karbohydrat med GI på 95
100 gram skinke som inneholder 0 gram karbohydrat
Tilsammen har du spist 56,7 gram karbohydrater.
12% har GI 30
88% har GI 95
Den totale belastningen i måltidet er da på 87,2 Som jo er skyhøyt.
Om du så bytter ut baguetten med 100 gram grovt rugbrød som har 38,7 gram karbohydrat og GI på 46 får du et annet bilde og spiser to gulrøtter så er dobbles gulrotens bidrag.
Det er nå totalt 51,8 gram karbohydrater.
26% har GI 30
74 % har GI 46
Den totale belastningen er da 41,8 som er akseptabelt
Koker du derimot gulroten så øker den glykemiske belastningen av en eller annen grunn... (fra 30 til 85)a
Dette blir utrolig komplisert. Når en i tillegg vet at proteiner og f,eks sitron reduserer belastningen på måltidet men ikke så mye er dette rimelig kompliserte saker. Men det er likevel en super pekepinn.
Jeg var til å begynne med livredd kokte gulrøtter. Faktisk unngikk det like mye som poteter. Når en gulrot inneholder 6,7 gram karbohydrat og en potet ca 17 så blir gulrøtter mindre farlig enn poteter selv om begge har høy GI. Spiser en bare lavglykemiske grønnsaker sammen med en kokt gulerotbit kan totalen for måltidet bli helt akseptabelt.
Er dere forvirret nå poenget jeg skulle frem til var at det er altså totalen i måltidet som spiller en rolle og ikke de enkeltstående ingrediensene.
|