Sprikende fastlegeanbefalinger
Jeg har et spørsmål når det gjelder anbefalninger av lege. Som dere ser av min signatur har jeg en hel del ekstra kg, og dette vises naturligvis veldig godt. Det er ikke noe tvil om at det er en kraftig overvektig pasient som sitter i stolen på legekontoret, for å si det sånn.
Tidligere i sommer hadde jeg en vikar for fastlegen, og jeg tok opp vektreduksjon, i forbindelse med at jeg leste om lavkarbo, og da særlig ketolysekuren. Denne legen frarådet dette på det sterkeste, og mente jeg kom mye lengre - og sunnere ut på andre siden - med et "normalt" kosthold med fem om dagen, og regelmessig mosjon.
I dag kom min vanlige fastlege tilbake, og jeg var inne for en prat igjen (dog i forbindelse med noe annet). Jeg nevnte lavkarbo for henne også, og snakket da om ketolysekuren. Hun ble veldig positiv, og mente dette virkelig var det rett for meg. Hun hadde overhodet ingen betenkeligheter, og mente jeg gjorde noe virkelig bra for meg selv. Hun ville gjerne ha kontakt fremover for å høre hvordan det gikk, men ikke ut av bekymring for meg som pasient, men av egeninteresse som lege.
Hvorfor spriker anbefalningene så voldsomt? 
Jeg føler dette er en stressfaktor. Jeg stoler fullstending på min vanlige fastlege, men syns det er ubehagelig at en annen lege (som jeg i og for seg ikke har noen grunn til å ikke stole på) er såpass negativ til lavkarbo. 
|