Vis enkelt innlegg
Gammel 08-08-09, 23:42   #14
Nessimelle
Gjest

Sv: Dere "treningsguruer", kan dere ta en titt på dette?

For spørsmål 3: Slenger inn en liten del om treningsfrekvens nederst her (tatt fra RYP-programmet til tn.no, kan lastes ned gratis). Er verdt å lese gjennom treningsdelen av programmet hvis man er nybegynner syntes jeg i alle fall.

Man bør ikke trene de samme musklene 2 ggr på rad, for kroppen trenger restitusjon, men jeg tror ikke det vil få en veldig negativ konsekvens så lenge du sørger for at kroppen får hvile (sånn som magan sa). Altså at du ikke trener et fullkroppsprogram hver eneste dag, men at du heller trener annahver dag, eller 2 ggr etterhverandre og så en dag eller to pause. Med fullkroppsprogram bør man nok trene 3 ggr i uka (man, ons, fre f.eks). De andre dagene kan du jo gå turer, evt. kondisjonstrening.

Men med styrketrening så ville jeg ha satsa på basisøvelsene: knebøy, strak eller vanlig mark, chins, dips, roing osv. Ikke ta for mange øvelser, det er ikke vits. Også har jeg hørt at kondisjonstreninga skal tas etter styrke og ikke før (men alt det her veit du kanskje? ).

Linker? Hmm...jeg føler jeg har lest utrolig mye i det siste og blir bare mer og mer forvirra, men de sidene jeg går tilbake til er: iform.no, trim.no, fitnessprat.no, bedreviteren.no, myrevolution.no

Opprinnelig lagt inn av RYP fra TN.no

Det er en stor misforståelse at en muskel må trenes, og så ha flere dager hvile for å vokse. En muskel har den evnen at den kan overbelastes og reparere seg selv samtidig. Selv om du er litt støl etter forrige trening kan du trene samme muskel på nytt. Det som hindrer deg fra å trene med et uendelig antall sett og repetisjoner og tunge vekter hver dag, er nervesystemet.

Vi har alle en treningstoleranse som kan være ganske så forskjellig fra person til person, eller fra dag til dag. Denne bestemmer hvor mye trening vi tåler, men vi kan trene både oftere og mer effektivt når vi vet hva som styrer treningstoleransen. Stress er den største faktoren. Har du en hverdag med mye hardt og fysisk arbeid, lite søvn om nettene, eller et mangelfullt kosthold vil du tåle mindre trening. Hva du gjør på treninga har også mye å si. De som presser seg til maks på hvert eneste sett, ofte med hjelp av en treningskompis, vil ha behov for ei uke mellom hver gang de trener en øvelse eller muskelgruppe. Trening til utmattelse skal kun skje sporadisk som en bieffekt av å følge et effektivt program, og skal ikke være målet med treninga. Det er altså på grunn av nervesystemet vi trenger nok hvile, søvn, mat og å ta det litt mer med ro på treningene. (...)

En annen grunn til å trene hver muskel oftere, er at de oppbyggende prosessene etter ei effektiv treningsøkt er kortvarige. Etter 24-48 timer (1-2 dager) vil muskelen ikke vokse mer, og er faktisk klar for å trenes igjen. (...)

Svar med sitat