|
Sv: Syre-base-balanse, tips
Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.
Det står vel at DANSK frukt er ok, mens TROPISK frukt ikke er det (eller lokalt dyrket frukt i den norske oversettelsen) 
Men jeg er enig i at det er fullt mulig å velge lav-GI-mat ut fra listene. Jeg er imidlertid ikke helt enig i at man bør vektlegge dette fremfor lavkarbo som har en dokumentert effekt for svært mange helseproblemer. Ved å legge enda et nivå av begrensninger på kostholdet er jeg redd mange flere kommer til å ramle av lasset.
Og det jeg sa om alternativmedisin var en glipp. Jeg har bestemt meg for å forsøke å unngå diskusjoner om dette og et par andre temaer her på forumet.
Så bare fortsett diskusjonen dere andre. Jeg er ikke her for å lage storm i et vannglass 
Jeg kan også være enig at lavkarbo er mer dokumentert og bør muligens vektlegges først. Det er greit å fokusere på base-kost så lenge du har lavkarbo i bakhodet. Det samme gjelder vegetar-kost. Jeg synes det er ok også, så lenge den er lavkarbo.
Så lavkarbo ligger i bunn, og så kan man vinkle det i den formen det passer best for hver og en. Det finnes jo mange lavkarboer også!
Jeg selv har spist lavkarbo i 1,5 år nå. med lite resultater. Har prøvd Fedon, OE, ketose. Nå går jeg over til basisk variant. Blir noe mer karbo enn ketosen som jeg er i nå. Blir nok fort 50-70 g karbo. Jeg hadde jo ingen effekt av ketose uansett, så for meg ser det ikke ut til at karboene må være lavest mulig... mulig det er base som er svaret for meg?
Jeg kommer ikke til å gå tilbake til høykarbo. Nå vet jeg for mye til det.
Vi er forskjellige og er unike. Det som passer for deg passer ikke for meg osv...
Det som er viktig her er HVA DU VIL OPPNÅ med dietten din. Og hva som er utgangspunktet ditt.
En som er frisk, trener og har god helse ønsker bare bli mer sunn. hva vil du anbefale? kanskje Fedon lignende, inkl litt frukt etc.(men lavkarbo altså). jeg ville ikke anbefalt ketose for den personen. Ikke fordi det er "farlig", men for at det ikke er nødvendig å bli så streng...
En som er syk, slapp, overvektig? muligens ketose, skaldeman, OE etc..ikke noe frukt her. Her er det viktigere å være streng/følge opplegget tror jeg enn den "friske" personen..
Og hva gjør man når det ikke er resultater? kanskje base-diett er det riktige for denne personen. Det er for godt motiverte ihvertfall. Verdt å prøve og vite om.
Kanskje den er viktigere enn mange tror?
Jeg skal teste denne ut nå da jeg ikke har resultater av annen lavkarbo.
Det er flere veier til rom, er det ikke?
|