|
Sv: Går ikke ned i det hele tatt!
Dette er bare noe jeg har hørt- og er en teori, men det kan være noe av forklaringen om du kjenner deg igjen da..
Hormonsystemet bestemmer veldig mye i menneskekroppen vår. Jeg har hørt fra en ernæringsterapeut som er ledende innen lavkarbo i Norge (Jens Veierstvedt) at man kan være i så mye ketose man bare vil og ikke gå ned i vekt om KORTISOL-nivået i kroppen er høyt! Kortisol er ikke kolesterol for å ha konstatert det med en gang, men et hormon som styres av stresset i kroppen.
tatt fra www.dhea.no
"Kortvarig stress er både viktig og sunt blant annet fordi det stimulere den viktige hormonbalansen. Problemet oppstår når det hele tiden forekommer forstyrrelser i nedstressingsprosessen. Det er heller ikke til spesielt stor hjelp at de fleste tror at tv-titting har en avslappende effekt på kroppen. Er det rart at mange sier de føler seg fullstedig "utbrent" når aktiviteter som ofte benyttes for å stresse ned, faktisk har motsatt effekt på stressnivået?
For mye kortisol kan gi stressrelaterte plager
Fordi kroppen er i konstant beredskap økes produksjonen av både kortisol og stresshormonet adrenalin etter hvert så mye at det går utover den viktige DHEA produksjonen. De negative konsekvensene lar ikke vente på seg og du kan oppleve en cocktail av ulike stressrelaterte plager: Hurtig sliten og utmattettet, vektøkning (ofte rundt magen og hoftene), muskeltap, hudproblemer, redusert serotonin produksjon som gir utslag i nedstemthet og depresjon, stigende kolesterol nivå, redusert sexlyst, insulin resistens, økt appetitt og sukkerhunger, leddsmerter, redusert søvnkvalitet, utbrent, hukommelsessvikt og redusert immunforsvar samtidig som kroppens inflammasjonsnivå forsterkes.
Kombinasjonen av de ulike stressreaksjonene skaper en rekke andre negative ringvirkninger i hele kroppen. For kvinner vil et forhøyet kortisol nivå ha en negativ effekt på progesteron nivået. .."
Cure- avspenningsprogram!
Få ned kortisolet i kroppen - dvs at kaffen bør bort, cola zero, se mindre tv og slappe mere av når du har mulighet for det. Meditasjon er ypperlig, avspenning, trening og avspenning etterpå.. Nå kjenner ikke jeg deg, og vet ikke om du er av den "busy bee" typen eller den avslappa typen, men uansett spennende!!
Jeg har hatt pasienter på klinikken min (er homeopat) som ikke har gått ned selv om de har vært i ketose.. Dem har endelig begynt å gå ned når kortisol går ned
Lykke til! Jeg håper du ikke gir deg 

|