|
Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?
Det er virkelig interessant lesing dette her! Hvordan flere av oss som nå er blitt overvektige altså har hatt en liknende oppvekst med matrestriksjoner.. Takk for lavkarbo sier bare jeg!! (husker selv at jeg tok inn masse kjeks på rommet og koste meg under senga og dyna, ingen måtte seg meg.. det var sååå herlig!! Og når mora mi fant ut at det var tomt for kjeks så begynte jeg å lyve om at det ikke var meg osv..UFF- tragisk!! Jeg husker også at naboen hadde snopeskål hele uka- dem kunne spise når dem ville- ingen spiste- dem var snopleie-- men dere kan kanskje se for dere hva som skjedde når vi var på besøk.....
Må si meg helt enig med det flere av dere skriver om grådighet og mat- vi kjøper også inn litt mer godteri enn sønnen vår orker- han plukker ut på butikken om lørdagen i posen sin- når vi kommer hjem får han det i en tallerk og koser seg virkelig!! Men han deler med alle i rommet "mamma må ha" "Pappa må ha" sier han.. (mamma gjemmer sine og gir til pappa senere..) han liker ikke sjokolade, karamell, marsipan eller lakris (slekter ikke på mora si for å si det sånn:P) men han liker det gummigodtet.. Ofte vil han gjerne spare litt til dagen etter også, og det er jo greit nok!
Hvis jeg ser på mine nærmeste som har barn- har jeg sett at noen av dem bedriver "10 smågodter hver lørdag"-restriksjon.. ungene blir jo helt gale... Dem stjeler fra hverandes "porsjoner" og det blir ramaskrik hver lørdag Så sitter sønnen min og "propper" seg med mindre enn deres tilmålte 10 biter og er strålendes fornøyd!!
Liker ideen til ei her på stråen som skrev at man kan lage sånne "dette er godt for håret" og dette er godt for "musklene" å spise, og få barna til å lære litt om vitaminer og hva maten gjør med oss
Vitaminskolen for hele familien:
Hår og hud- (Bvitaminer) - nøtter, avokado, bær (Mandler, knuste, blandet med flytende honning- super ansiktsmaske)
Øyne- blåbærsmoothie (kesam og blåbær, søtstoff sukrin- helt ok for barn og andre bær, gjerne noen ferske noen fryste. bringebær, skogsbær og eventuelt 1ss udos choice/cocosa/smakløs olje-
Detox- 1/2 salat(isberg/rapid/kinakål), 1/2 agurk, stangselleri, 1 grønt eple i smoothien
Muskelbyggeren-Kyllingfilet- lag snitt i den og smør med icas pesto, surr inn serranoskinke (2 stk pr filet) og dryss over parmesan- i ovnen!! Voila- lørdagsmiddag og proteinbombe samtidig :0)
Sorry hvis jeg dro i feil retning i denne tråden nå, men følte det var nokså greit mtp at dette er noe man kan gjøre med ungene. Fortelle om hva forskjellig mat gjør med kroppen vår og samtidig kose seg og nyte sunn god og ubegrenset menge :P med nydelig lavkarbomat!!

|