|
Sv: Hvis det tradisjonelle kostholdet er så bra
Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.
Huh? Jeg spiste meg ned i vekt foran data'n og TV'en. Min trim var fra sofa'n til kjøkkenet. Jeg sitter fremdeles foran data'n og TV'en, men jeg går ikke opp i vekt av den grunn. Teorien om at man spiser for mye og trener for lite, har jeg svært liten tiltro til nettopp på grunn av dette. Spiser man feil mat, er selvfølgelig muligheten for overspising veldig tilstede, og jeg har klokketro på at det ikke er hvor mye man spiser - men hva man spiser som virker inn på overvekt og helse.
Men du glemmer at helseproblemer er MER enn bare hva du spiser. Ryggplager er en "folkesykdom". Det skyldes ikke kostholdet, men et stillesittende liv. Det ER også sånn, at ja, vi kan gå ned i vekt uten å bevege oss, men helsemessig er det uansett en god ide å være i aktivitet. Trening er bra for oss, uansett hvilket nivå vi er på.
Og samtidig skal vi huske på at fysisk aktivitet OGSÅ bidrar til å regulere både insulin og andre hormoner, og fysisk aktivitet vil hjelpe oss, uansett kostholdsfilosofi, til å holde vekta.
Og i tillegg er det noe med vanene rundt. Hvorfor "må" alle ha godteri på kino, for eksempel? Fordi vi er innprentet at slik er det bare. Samme er i forhold til TV, det er mange som føler at man må ha noe å spise der foran TV-en. Og det er bevist i mange undersøkelser at når vi spiser samtidig som vi ser på TV så har vi tendenser til å spise mer, for vi tenker ikke over hva vi spiser.
Egentlig er jeg litt overrasket over at flere her i tråden, som tydelig er opptatt av riktig kosthold og sunne vaner, ikke ser helseaspektet i fysisk aktivitet!

|