Vis enkelt innlegg
Gammel 17-07-09, 15:50   #45
Svane
Medlem

Svane sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Alder: 55
Svane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snill

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Opprinnelig lagt inn av Minni1, her.

Mener dere virkelig at et barn som er overvektig eller er i fare for å bli det ikke skal ha noen grenser på matinntaket til måltidet?
At de skal få spise så mye de vil ?

Mitt barn spiste altfor mye når det ikke var noen begrensinger.
Hun klarte ikke å lære seg å føle metthetsfølelse ved å styre inntaket selv. Hun klarte ikke det før vi hade trent på det en liten periode. Det er jo ikke snakk om å nekte de mat, men å redusere matmengden på en fornuftig måte.Hun kunne nemlig spise og spise og spise og spise. Og et sted må det jo gå en grense når barnet begynner å få dårlig helse av det.

Jeg mener det, ja. Men jeg tror at mange foreldre har begrenset barna fra så tidlig at barna allerede har forstyrret sult og metthetsfølelse. Derfor tror jeg også at for mange barn er det vanskelig, og det tar tid, å finne den rette balansen. Likevel mener jeg altså at i det lange løp vil det være fordel for barnet å få finne ut av dette selv. Kanskje vil barnet overspise en periode, men for de aller fleste barn vil det normalisere seg etter hvert. Og jo tidligere man lar barna styre dette selv, jo bedre, tror jeg. Det jeg er "redd" for er frislippet som før eller siden kommer. Det er bedre med frislipp i 2-års alderen, hvor barnet har naturlige grenser, enn i 12-års alderen, hvor barnet i tillegg ofte er i opposisjon til foreldrene.

Svane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat