|
Sv: Ketose - kunstig sukker og ketostix
Nå har jeg gått uten antydning til kunstige søtstoffer eller sukkeroalkoholer siden lørdagskvelden og har lagt på meg et halvt kilo. Et eller annet får det tydeligvis til å skjære seg helt denne gangen.
Jeg har lest svaret ditt og leste litt om induksjonsfasen til Atkins på Atkinsforumet, her, og ser jo at mye har gått i glemmboka siden jeg leste Atkins sist. Det er Aktins-dietten jeg har prøvd å følge når jeg har kjørt ketosediett tidligere. Men jeg har glemt mye om hvordan induksjonsfasen skal gjøres, med null alkohol, ikke søtstoffer, svært begrenset fløteinntak og nesten alt av karbohydrat fra übersunne grønnsaker.
Når det nå har gått så galt av sted som dette, er det lurt å fortsette som ingenting, eller er det bedre å ta en pause noen dager for så å indusere på nytt, på den rette måten denne gang?
Når jeg slanka meg i fjor og det skjedde et eller annet som gjorde at alt stoppa opp, synes jeg jeg fikk bedre resultater av å avbryte og spise normalt noen dager for så å starte på nytt, enn med å tviholde på dietten.
Dette kan kanskje ha noe med stress å gjøre. Stress er kun et problem i kraft sin natur: at man ikke kan slå det av og på når det er formålstjenlig. Denne dietten er såpass upraktisk og krevende, både sosialt og fysiologisk, at det er stressende å følge den uten å få resultater. Grunnen til at å avbryte for så å indusere på nytt virker for meg, er kanskje at jeg stresser ned når jeg ikke dietterer lenger.
Du spør om hvor lenge jeg har stått stille --- det har jeg gjort mer eller mindre hele tiden, siden jeg begynte for en tre ukers tid siden.
Det virker avslutningsmessig som du tror jeg ikke vil høre ting som bryter med hva jeg allerede tror, men det er overhodet ikke dét jeg har reagert på når det kommer til svarene her. Det jeg ikke vil høre er luftige, ukonkrete ting som f.eks å gjøre dette med hjertet, eller på den annen side utredninger om ting som er helt irrelevante i forhold til hva jeg allerede har informert om, som å si til noen, som har sagt de følger en ketogen diett, at man må unngå å spise mye stivelse.
Jeg setter på den annen side pris på alles helt sikkert genuine ønske om å hjelpe og takker for det, som jeg også takker for alle relevante svar: Takk 
|