|
Sv: Mitt forhold til mat
Har du prøvd brokkolimos med butternut squash? Liker du wokede grønnsaker? Blomkålmos? Potetsalaten uten poteter? Agurk? Fløtestuet champignon?
Jeg vet forøvrig alt om hvordan det er når man ikke liker noe. Jeg fikk nylig diagnosen reaktiv hypoglykemi. Etter flere anfall av alvorlig hypoglykemi (kollapser på gulvet, kramper, mister bevisstheten) innså jeg at blodsukkeret mitt ikke ville stabilisere seg uten mer fett. Men jeg hater jo fett... Jeg spiser ikke dressing på salaten en gang. Kvalmende! Steke i smør... Urk, det er da mye bedre å steke uten noe eller bare med litt vann... Men jeg vil jo være frisk. Så jeg måtte tvinge meg selv, med påfølgende brekninger en stund. Nå glir det meste fettholdig ned på høykant og jeg er friskere. Det var verdt det.
Jeg sier ikke at du kan venne deg til -alt-. Men om du ser etter lette løsninger hvor du slipper å gi kroppen din det den trenger fordi du ikke liker det, så kan jeg ikke hjelpe. Jeg tror ikke den løsningen eksisterer.
Når det kommer til trøstespising, så handler det igjen om viljestyrke. Du må holde deg opptatt med andre ting. Finne nye gleder og mer spennende gjøremål enn spising. Det løses ikke på en natt, men det kan løses. En psykiater sa, ang. overspising av alle slag, at det eneste som faktisk hjelper er at man bestemmer seg for å slutte.
Forøvrig tar du bare med deg maten du kan spise til svigerforeldrene dine eller inviterer de til dere i stedet for, slik at du har dine alternativer klare 
|