|
Sv: Mitt forhold til mat
Det er definitivt et stort problem at du ikke er spesielt glad i grønnsaker. Jeg lurer på om dette handler om en mental sperre, da grønnsaker har ekstremt forskjellig tekstur og smak - i tillegg til at man kan tilberede de på hundreogørten forskjellige måter.
Det første du må gjøre er å finne en del grønnsaker, grønnsakskombinasjoner og grønnsaksretter du kan venne deg til å spise. Her må du nesten bare presse deg selv en del. I denne perioden burde du også kutte ut absolutt alt som inneholder kunstig søtning eller sukker, slik at du fullstendig avvennes disse smakene. Grønnsakene vil da også smake bedre.
Du sier også at problemet oppstår i det du går ut av ketose. Svaret på dette er muligens ikke så innlysende som det virker for meg, men: Hvorfor går du ut av ketose?
Og om du "må" ut av ketose: Dette handler om viljestyrke. Det handler om å utsette umiddelbare ønsker for å oppnå langsiktige mål og møte kroppens faktiske behov. Vi måtte alle ta i bruk viljestyrken når vi snudde om på kostholdet vårt, det kom ikke av seg selv, heller ikke for deg. Det betyr at du KAN klare det, for du har allerede klart det flere ganger (bare i kortere perioder) 
Du må finne motivasjonen, viljestyrken og kjærligheten til deg selv som gjør at du tar bedre vare på kroppen din. Jeg skulle gjerne ha gjort det for deg, men det er ikke praktisk mulig. I tillegg snubler jeg rett som det er selv 
Tillegg: Jeg spiser forøvrig ingen erstatningsprodukter selv, så de klarer man seg helt fint uten.
|