|
Sv: Ketose - kunstig sukker og ketostix
Opprinnelig lagt inn av Corporem, her.
Jeg har kjørt ketosediett et par uker nå, med mellom 10 og 30 gram karbohydrat om dagen. Jeg tok av meg minst 25kg på det i fjor, men stoppa da det flata ut og har siden lagt på meg 15 igjen. Denne gangen, derimot, går jeg ikke ned noe som helst. Gikk ned et par, tre kilo helt i starten, men nå er de tilbake igjen.
Det hender at kroppen "ikke lar seg lure" andre gangen, og at man må justere på en oppskrift som pleide å funke.
Når begynte du på nytt igjen, og hvor lenge har du stått stille? Erfaringsmessig (fra meg selv og andre), så behøver man ikke å bekymre seg før man har stått stille i minst fire uker.
Jeg kjøpte ketostix for å spore hvordan ketosen gikk, og som i fjor viste de lite ketoner i starten, men mere etter over ei uke. Denne gangen har jeg dog mye bedre resultater, iht. fargeskalaen på ketostixpakkene. I fjor kom jeg sjelden opp på mer enn moderat, men nå har jeg så mørk farge man kan ha.
Det har ikke noe å si hvilken farge det er på stixen din. Er det utslag så er du i ketose. Om den er mørk er det heller et tegn på at urinen er konsentrert og at du får i deg for lite væske.
Dette spør du ikke om, men jeg skyter det inn likevel: Ketostix sier bare noe om hva som skjer i urinen, ikke i kroppen.
Likevel går jeg ikke ned i vekt. Det er som da jeg flata ut i fjor sommer, bare at nå kom jeg til denne sperren med det samme.
Som jeg har nevnt over her, så er det mulig du må til med hardere skyts, elminere typiske partystoppere, øke fettmengde, drikke mer vann, mosjonere mer. Kun du kan finne fram til hva som fungerer for akkurat deg, men dette er i alle fall pekere som dukker opp igjen og igjen som faktorer som hjelper folk på et platå.
Stress er også typisk for å stå stille, så om du har en stresset hverdag, se etter om du kan få deg et pusterom av og til, og prøv ikke å fortvil på grunn av manglende resultater, om du kan. Det er også et stressmoment.
Jeg drakk én kopp kaffe tidlig i kuren og fikk da ei måling som tyda på at jeg var ute av ketosen. Dagen etter var den dog igang igjen. Jeg har drukket en del lightbrus og spist noen Atkins Advantage bars, for å ikke tyne meg selv for mye (sliter nok med motivasjonen nå som det er), men har stadig like fremragende resultater på urinprøvene.
Når på døgnet måler du? Det mest riktige resultatet du kan få er om kvelden et par timer etter ditt siste måltid. Dette fordi mange produserer ketonlegemer på natta enn om de ikke er på ketogent kosthold, fordi dette normalt er den tiden det går lengst uten mat.
Jeg tror majoriteten fint kan drikke kaffe, men et overdrevent inntak kan få blodsukkeret til å synke og skape søtsug/falsk sult if. Atkins.
Søtningsstoffer kan ha uheldige effekter på vektnedgang. Det kan i første omgang opprettholde søtsuget og gi en følelse av fysenhet, noe som kan medføre at man spiser for mye. Både lettbrus og Atkins-barene er kjente partystoppere. Vanligvis vil sukkeralkoholer ikke taes opp i tarmen, men dette er ikke alltid tilfelle, og noen merker større blodsukkersvingninger ved stort inntak av søtstoffer, noe som igjen gjør det vanskelig å gå ned i vekt.
Jeg skjønner tanken din med motivasjon, men dette jeg nevner her er veldig vanlige erfaringer. Tro meg 
Det jeg vel lurer på, etter denne avhandlinga, er om kunstig sukker kan ødelegge ketosen selv om man fortsetter å brenne ketoner som om det var pølsefett på et St.Hans-bål?
Ja!
Eller er det bare kroppen min som, sin vane tro, omsider har funnet ut hvordan den skal unngå å brenne fett også på denne dietten?
Nå føler jeg at jeg må trå litt varsomt, men ettersom du følger egenkomponert så står du selv til ansvar for at du komponerer en diett som fungerer for deg. Det er en grunn til at fler anbefaler å følge en bestemt diett, det er fordi mange (inkludert meg) har erfart at det er lettere å holde seg til et bestemt sett regler, som i mange tilfeller (Atkins/Ketolyse/Lindberg) er satt sammen av leger med et stort erfaringsgrunnlag over tid. Du MÅ ikke, det er bare et råd. For egen del så spiser jeg nå på en måte egenkomponert, men det som måtte til for å finne ut hva som funka for meg, var å begynne med en bestemt filosofi, på den måten ble jeg godt kjent med kroppen min.
Her har jeg så godt jeg kan skrevet noen svar og råd til deg. Jeg beklager om noen av rådene ikke er hva du vil høre, men tro meg når jeg sier at folk her inne kun ønsker å hjelpe folk som ber om nettopp det, enn om svarene ikke alltid rimer med forespørselen.
Lykke til 

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|