|
Sv: Ketose - kunstig sukker og ketostix
Arnakristin:
Kall meg gjerne gal, men jeg tror ikke kroppen min blir forvirret over at jeg ikke har fyllt ut lavkarbo som "kostholdsfilosofi" på et skjema på en nettside. Jeg har ikke tenkt å leve på Atkinsdiett resten av livet---da hadde jeg blitt dritlei av kjøtt, fisk og fløte. Når jeg har tatt av meg det flesket jeg vil ha bort, har jeg tenkt å bli vegetarianer ei stund og se hvordan dét går. Om kjøtthungeren skulle bli for sterk får jeg finne på noe annet da. Jeg ser ingen grunn til å skulle binde meg til én filosofi som attpåtil er kontroversiell, når det fortsatt er mange andre ting som kan fungere.
Å holde vekten sin lav er ikke det samme som å slanke seg.
Bare fordi man finner én metode som fungerer betyr det ikke at det er lurt å binde seg til den for alltid. Det er mange veier til Rom.
Jeg har også tatt væskebalanse i betraktning. Det kunne vært forklaringa for en dag eller to, men vet at jeg ikke er varig dehydrert nå i forhold til før. Jeg har hele tiden trodd at bortsett fra ujevnheter i væskebalanse, så er konsentrasjonen av ketoner i blodet en indikasjon på hvor mye energi kroppen trenger å ha tilgjengelig fra ketoner. M.a.o at om du er ute og arbeider hele dagen vil leveren forbrenne mer av det enn om du sitter inne og klør deg en viss plass. Stemmer ikke dét?
Når det gjelder diett er den ganske enkel så langt:
Fisk -- Røykelaks/-ørret, kokt og stekt torsk
Egg
Kjøtt -- stekt og kokt okse, får, svin og kylling, og fenalår.
Tomater, særlig cherry
Grønne salater
Broccoli
Champignon
Løk
Hvitløk
Fløte
Rømme
Oster, særlig blåmuggoster
Atkins bars
Sukkerfri tyggis (åndedreper)
Lightbrus og -saft
Jeg nøyer meg med å grovtelle karbohydrater, men passer på å holde meg mellom 10 og 30 gram pr. dag. I snitt vil jeg tro jeg ligger litt under 20 gram pr. dag.
|