Vis enkelt innlegg
Gammel 11-07-09, 11:54   #2
Chunky
Gjest

Sv: I går fikk jeg vite at min bror har fått kreft, nå trenger jeg hjelp av dere!

Hei!

Jeg skjønner for et forferdelig sjokk dette må ha vært for dere alle. Og det blir ikke bedre av hans unge alder. Jeg har ikke så mye å bidra med for å dempe de vonde følelsene, og jeg vil være den siste til å gi råd i en så alvorlig sak. Men her er i det minste noen konkrete fakta, og så kan du jo trekke konklusjonene selv:

Det er bevist at kreftceller ikke produserer energi på samme måte som vanlige celler. Mens vanlige celler forbrenner fett, er kreftceller avhenig av glykolyse (= karbohydrater). Dette kalles Warburg-effekten, etter Otto Warburg, som fikk nobelprisen for denne opdagelsen.

Jeg har ikke sett bevis for at karbohydrater er blant årsakene til kreft (problemet er at det blir gjort alt for lite forskning på akkurat dette), men det er veldig mye som peker i den retningen.

Men uavhengig av hva som forårsaker kreft, er det naturlig å anta at siden kreftceller kun kan bruke glukose som energi, og videre at det kreves masse energi for å utvikle kreftcellene, så bør det være mulig i det minste å bremse veksten ved å stoppe tilførselen av glukose. Her er for eksempel en studie som viser at ketogene dietter stopper ondartet hjernekreftsvulster hos mus: Studie

I ketose produseres ketoner som erstatning for glukose. Kreftceller kan IKKE bruke ketoner som energi. Håpet er da at ved å forsinke fremveksten av kreftceller, rekker kroppen å utvikle et fungerende immunforsvar. Akkurat dette er spekulasjoner, men velfunderte sådanne.

Det er også en artikkel i Time Magazine som nevner akkurat disse tingene. Absolutt verdt å lese: Time Magazine artikkel

Til slutt - masse, masse lykke til!! Jeg håper inderlig det går bra med dere!

Sist redigert av Chunky : 11-07-09 kl 12:11.
  Svar med sitat